Amalia lupiinien keskellä. Käytetty polttoväli on 51 mm ja aukkoluku f/2.8. Kuva: Ville Kotimäki

Tamron 28-75mm F/2.8 Di III RXD

Japanilainen objektiivivalmistaja Tamron on nostanut profiiliaan muutaman viime vuoden aikana objektiivimarkkinoilla Sigman tavoin. Tamronin pelinavaus Sonyn FE-järjestelmään on monen odottama 28-75/2.8 zoom-objektiivi. Uusi normizoom on pienempi ja halvempi kuin Sonyn oma erinomainen 24-70/2.8 GM.

Rakenne

Tamronin putki on valmistettu jämäkästä muovista ja on ulkonäöltään modernin minimalistinen. Mitään ulkoisia kytkimiä ei ole ja merkinnät rajoittuvat eri zoom-asetusten polttoväleihin sekä mallimerkintään. Zoom- ja tarkennusrenkaat on valmistettu hyväntuntuisesta kumista. Tarkennusrengas on lähempänä kameraa ja se on leveydeltään noin puolet zoom-renkaasta. Zoom- ja tarkennusrenkaiden tekstuurit ovat selvästi erilaiset, joten ne erottaa toisistaan myös käsikopelolla.

Tamron 28-85mm F/2.8 Di III RXD objektiivi kiinnitettynä Sony A7R III kameraan. Kuva: Ville Kotimäki
Tamron 28-75mm F/2.8 Di III RXD ja Sony A7R III

Zoom-rengas on tarkennusrengasta jämäkämpi, eikä putki valu pidemmäksi vaikka objektiivia kantaa ylösalaisin. Molempien renkaiden tuntuma on hyvä. Objektiivi painaa 550 g ja on pituudeltaan noin 12 cm. Tamron on saanut pidettyä objektiivin koon pienempänä uhraamalla 4 mm laajakulmapään polttoväliä. Putki on lyhimmillään, kun zoom-asetus on 28 mm ja pisimmillään noin 15 cm pitkä, kun polttoväliksi asettaa 75 mm. Objektiivin liikkuva sisäosa on napakasti rakennettu, eikä minkäänlaista heilumista esiinny.

Tammukan sisempi putki ei pyöri missään tilanteessa ja putken nokalta löytyy 67 mm kierteet. Lasin mukana toimitetaan pienehkö muovinen vastavalosuoja, joka ajaa asiansa hyvin.

Amalia lupiinien keskellä. Käytetty polttoväli on 75 mm ja aukkoluku f/2.8. Kuva: Ville Kotimäki
Amalia. Tamron 28-75mm F/2.8 Di III RXD @ 75 mm, f/2.8

Käytettävyys

Tamronin normizoom tarkentaa ihan asiallisella nopeudella ja vastaa tässä suhteessa Sonyn 55/1.8 ZA objektiivia. Objektiivi pitää tarkennuksen yhteydessä pientä suhinaa, mutta on käytännössä äänetön.

Automaattitarkennus seuraa kohdetta varsin kohtuullisesti A7 III -rungon kanssa, mutta ei aivan pärjää FE-järjestelmän parhaille tarkentajille ja huteja tulee jonkin verran. Internetin keskustelupalstoilla on ollut jonkin verran puhetta kameran tarkennuksen jumittamisesta tätä objektiivia käytettäessä, mutta en huomannut mitään ongelmia noin 1500 kuvan aikana. Käsitarkennus on Sonyn järjestelmälle tyypillisesti focus-by-wire -tyyppinen ratkaisu. Tarkennus siirtyy eri määrän riippuen siitä kuinka nopeasti tarkennusrengasta pyörittää, mikä tekee käsitarkennuksesta hankalaa.

Pieni chihuahua kävelee havumetsässä. Kuva: Ville Kotimäki
Juli. Tamron 28-75mm F/2.8 Di III RXD @ 75 mm, f/2.8

Yksi objektiivin mainostetuista ominaisuuksista on sen lyhyt tarkennusetäisyys. Objektiivi tarkentaa 28 mm asennossa noin 19 cm etäisyydelle (suurennossuhde 1:2.9) jolloin vastavalosuoja on lähes kiinni kuvattavassa kohteessa. 75 mm asennossa lyhin tarkennusetäisyys on 39 cm (suurennossuhde 1:4). Jos vähän maltillisempi suurennos riittää, niin Tamronin omistajan ei tarvitse ostaa erillistä makro-objektiivia esim. kukkakuvia varten.

Lähikuva kesän ensimmäisistä mansikoista. Kuva: Ville Kotimäki
28 mm minimitarkennusetäisyys. Tamron 28-75mm F/2.8 Di III RXD @ 28 mm, f/5.6
Lähikuva kesän ensimmäisistä mansikoista. Kuva: Ville Kotimäki
75 mm minimitarkennusetäisyys. Tamron 28-75mm F/2.8 Di III RXD @ 75 mm, f/5.6

Kuvanlaatu

Optisesti Tamronin normizoomi on hintaansa nähden erittäin asiallinen kampe. Kuvan keskiosan terävyys on hyvällä tasolla kaikilla polttoväleillä heti täydestä aukosta lähtien, mutta paranee hiukan kun lasia himmenetää pari aukkoa. A7R III:n 42 Mpix kenno paljastaa kuitenkin armottomasti reuna- ja nurkkapiirron heikkoudet kun kuvia tuijotetaan 100% suurennoksella. Täydellä reiällä kaikki nurkat ovat pehmeät, eikä laatu nouse keskiosan tasolle millään aukolla. Reunapiirto on heikoimmillaan 28 mm asennossa ja paranee jonkin verran polttovälin kasvaessa. Objektiivin terävin piirto saavutetaan f/8-11 kieppeillä. Omaan makuuni f/16 on vielä käyttökelpoinen aukko, vaikka diffraktio vie parhaan terän kuvasta. Kannattaa kuitenkin muistaa se, että suurin osa ihmisistä katselee kuvia netissä maksimissaan noin 3-4 Mpix resoluutiossa ja tähän piirto on täysin riittävä.

Objektiivin tuottama epäterävän alueen piirto on ihan kohtuullisella tasolla. Epäterävän alueen pallerot ovat pyöreät yhdeksän pyöristetyn himmenninlehden ansiosta. Pallerot ovat pyöreimmät 75 mm asennossa ja muuttuvat hitusen kulmikkaammksi kun polttoväliä lyhentää. Monille Sonyn järjestelmän objektiiveille tyypillisesti epäterävällä alueella esiintyy hentoa sipulikuviota. Kirkkaat pallerot ääriviivoittuvat selkeästi eniten 75 mm asennossa ja oman arvioni mukaan epäterävän alueen piirto on parhaimmillaan noin 50 mm asennossa. Laita-alueella esiintyy hiukan kissansilmäistä rakennetta, mutta pyörre-efekti on vähäinen.

Polkupyöriä auringonvalossa.
Tamron 28-75mm F/2.8 Di III RXD @ 28 mm, f/2.8
Polkupyöriä auringonvalossa.
Tamron 28-75mm F/2.8 Di III RXD @ 50 mm, f/2.8
Polkupyöriä auringonvalossa.
Tamron 28-75mm F/2.8 Di III RXD @ 75 mm, f/2.8

Poikittainen kromaattinen aberraatio korjataan automaattisesti RAW-kuvasta löytyvällä profiililla ja pitkittäistä kromaattista aberraatiota ei esiinny. Objektiivi vinjetoi 28-50 mm asennoissa noin puoli aukkoa. 75 mm asennossa lähes koko kuva-alaan vaikuttaa massiivinen vinjetointi, joka tummentaa kuvaa reuna-alueella noin aukon verran.

Objektiivi toimii vastavaloon kuvattaessa poikkeuksellisen hyvin f/2.8 zoom-objektiiviksi. Kontrasti pysyy hyvänä ja linssiheijastukset ovat todella vähäiset. Heijastuksia saa eniten esiin kun asettaa kirkkaan kohteen nurkkaan juuri kuva-alan ulkopuolelle. Laajakulmapäässä objektiivin tuottama kuva sisältää selvästi näkyvää tynnyrivääristymää. Tynnyrivääristymä muuttuu selväksi tyynyvääristymäksi, kun polttoväli kasvaa lukemaan 75 mm.

Objektiivin tuottama linssiheijastus aurinkoisena päivänä. Kuva: Ville Kotimäki
Heijastus. Tamron 28-75mm F/2.8 Di III RXD @ 28 mm, f/8

Loppusanat

Tamronin normizoom lunasti omat odotukseni hienosti. Objektiivi on Sony GM-lasia (~900 g) selvästi pienempi sekä halvempi. Tammukka on laadukkaasti rakennettu, mutta Sonyn GM-tankki on käsikopelolla kovempaa tekoa. Ostopäätöstä tehdessä kannattaa myös muistaa Tamronin laajispäästä puuttuvat 4 mm, joilla voi olla käytännössä suuri vaikutus.

Vaikka objektiivin reunapiirrossa on selvästi parantamisen varaa, niin piirto on riittävä A4-kokoisiin printteihin sekä nettikäyttöön. 75 mm polttovälin suuri vinjetointi vie myös hiukan iloa f/2.8 valovoimasta. Jos tavoitteena on nurkasta nurkkaan veitsenterävä kuva, niin katse kannattaa suunnata ennemmin kiinteäpolttovälisten objektiivien suuntaan.

Amalia lupiinien keskellä. Käytetty polttoväli on 36 mm ja aukkoluku f/2.8. Kuva: Ville Kotimäki
Amalia. Tamron 28-75mm F/2.8 Di III RXD @ 36 mm, f/2.8

Arvosteltu objektiivi soveltuu erinomaisesti dokumentaariseen kuvaukseen ja vaikkapa lomareissulle mukaan. Tällä putkella hoituvat nätisti myös kaikenlaiset lähikuvat eikä erillinen makro-objektiivi ole tämän rinnalla omassa käytössäni tarpeen.

28-75-normizoomista köyhtyy tällä hetkellä noin 800€ ja mielestäni rahalle saa erinomaisen vastineen kun tiedostaa objektiivin rajoitteet. Tamronin selkeimmät kilpailijat ovat tällä hetkellä Sonyn FE 24-70/2.8 GM (2350€), FE 24-70/4 ZA (1100€) sekä FE 24-105/4 G OSS (1300€).

Tarkemmat tuotetiedot voi käydä katsomassa Tamronin nettisivuilta.

Isot kiitokset Amalialle malleilusta!

Osta arvosteltu objektiivi: Foto Monza

Ostamalla tuotteita linkin kautta tuet Valovuoto-sivuston toimintaa ja ehkäiset lukukokemusta häiritseviä mainosbannereita. Valovuoto kiittää tuestasi!

 

0 kommenttia “Tamron 28-75mm F/2.8 Di III RXD

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *