Sony FE 50mm f/1.4 ZA kokemuksia

Sonyn FE-järjestelmään on tällä hetkellä saatavilla jopa kuusi erilaista automaattitarkenteista normaaliobjektiivia. Tällä kertaa Valovuodon arvostelussa on Sonyn oman linjaston kovimman kaliiperin normaalilasi Planar T* FE 50mm f/1.4 ZA.

Rakenne

Sonyn isoreikäisen 50-millisen tankkimainen rakenne herättää luottamusta. Objektiivin runko on mustaksi värjättyä metallia ja painoa löytyy vajaa 800 g. Objektiivi on fyysisiltä ulkomitoiltaan kiinteäpolttoväliseksi normaalilasiksi kookas, sillä sen pituus on 126 mm ja halkaisija 83 mm. Vertailun vuoksi Sonyn kakkosmalli, eli Sonnar T* FE 55mm f/1.8 ZA -objektiivi, painaa reilusti alle puolet ja on ulkomitoiltaan tuntuvasti pienempi objektiivi.

Sony FE 50/1.4 ZA kiinnitettynä Sony A7R III kameraan.

50-millinen istuu käteen hyvin, mutta kameran kahvan ja objektiivin rungon jäävä tila on kapea. Ison painon ja suurten ulkomittojen takia objektiivia on selvästi miellyttävämpi käyttää akkukahvan kanssa. Objektiivista löytyy tarkennusrengas, käsitarkennuksen liukukytkin, kolmasosa-aukon välein napsahtava aukkorengas sekä portaattoman aukonsäädön mahdollistava liukukytkin. Objektiivin suodinkierre on 72 mm ja mukana toimitetaan molemmat tulpat, vastavalosuoja sekä suojapussukka.

Talvinen rantamaisema.
Sony A7III + FE 50/1.4 ZA @ iso200, 1/25 s, f/11, +1/3 EV

Käytettävyys

50-millisen automaattitarkennuksen nopeus on urheilukuvausta lukuunottamatta riittävä, vaikka lasi ei pärjää vauhdissa pidemmälle pikkuveljelleen. Nopeus ja seurannan tarkkuus riittävät hyvin kävelevän ihmisen kuvaamiseen täydellä aukolla. 50/1.4 ZA tarkentaa hiljaisesti, mutta ääni on kuitenkin selvästi kuuluva. 55-millinen vie voiton myös tässä suhteessa lähes äänettömällä tarkennuksellaan.

Objektiivin automaattitarkennuksen osumatarkkuus ja seuranta ovat Sonylle tyypillisesti erittäin hyvällä tasolla, mutta en saavuttanut kuvatessani aivan 100% osumatarkkuutta. Huteja tuli aavistuksen enemmän mitä lähes virheettömästi tarkentavilla FE 35/1.4 ZA ja FE 55/1.8 ZA -objektiiveilla.

Nainen kävelee talvisessa metsässä ja katselee ympärilleen.
Anniina P. Sony A7III + FE 50/1.4 ZA @ iso100, 1/800 s, f/1.4, +1.33 EV
Nainen poseeraa talvisessa rantakaislikossa.
Anniina P. Sony A7III + FE 50/1.4 ZA @ iso100, 1/400 s, f/2, +2/3 EV

Tarkennusrengas liikkuu erittäin pehmeästi, mutta valitettavasti sillä ohjataan tarkennusmoottoria, eikä kytkentä linsseihin ole mekaaninen. Tarkennusrenkaan pyöritysnopeus vaikuttaa tarkennusetäisyyden siirtymiseen määrään, joten käsitarkennus on hankalaa. Aukkorengas on käytettävyydeltään varsin hyvä, mutta omaan makuuni pykälät voisivat olla vielä aavistuksen jäykempiä.

Lumisia kuusen oksia.
Sony A7III + FE 50/1.4 ZA @ iso200, 1/50 s, f/2.8, +1/3 EV
Talviteloilla olevan veneen potkuri.
Potkuri. Sony A7III + FE 50/1.4 ZA @ iso640, 1/50 s, f/4.

Kuvanlaatu

Objektiivin tuottama kuva on terävyydeltään hyvällä tasolla heti täydestä aukosta lähtien, kun sitä käytetään 42 Mpix rungossa. Terävyys riittää myös nurkissa, mutta arvosteltu objektiivi on hiukan epäsymmetrinen ja kuva-alan vasen ylälaita on 100% suurennoksella selvästi sumeampi mitä muut nurkat. Tällä epäsymmetrialla on tuskin mitään käytännön vaikutusta jos kuvakoko on A3 tai sitä pienempi. Kuvan keskialueen terävyys kasvaa selvästi kun objektiivin himmentää aukkoon f/2 ja tämän jälkeen terävyys ja kontrasti paranevat marginaalisesti aina aukkoon f/5.6 asti, jonka jälkeen laatu heikkenee diffraktion vaikutuksesta. Objektiivin tuottaman kuvan terävyys sen pienimmällä aukolla f/16 on jonkin verran parempi mitä täydellä reiällä kuvatessa, mutta jää selvästi aukon f/2 tuottamasta terävyydestä. Kuvien nurkkien terävyyden huippu saavutetaan myös aukolla f/5.6, mutta niiden laatu ei pääse missään vaiheessa keskiosan tasolle. Terävyys on kokonaisuutena arvioiden erittäin hyvällä tasolla, eikä objektiivia tarvitse himmentää paremman kuvanlaadun toivossa, jos lopputuotteen koko ei kasva hillittömän suureksi.

Jouluvaloja. Sony A7III + FE 50/1.4 ZA @ iso640, 1/125 s, f/1.4, -2/3 EV.
Jouluvaloja. Sony A7III + FE 55/1.8 ZA @ iso640, 1/125 s, f/1.8.

Objektiivin tuottama epäterävän alueen piirto on pehmeä, mutta jää selvästi jälkeen esimerkiksi Canonin uuden RF 50/1.2 L -lasin tuottamasta taustan sumennuksesta. Epäterävän alueen kirkkaat pallerot toistuvat ilman häiritsevää sipulikuviota, jota löytyy esimerkiksi 55-millisen pikkuveljen piirrosta. 55/1.8 ZA objektiivin tapaan myös tämän objektiivin epäterävän alueen piirto on pyörteistä. 50-millisen Sonyn kuvasta löytyvä pitkittäinen kromaattinen aberraatio (LoCA) on korjattu jonkin verran 55-millistä paremmin, joten kokonaisuutena objektiivin epäterävän alueen piirto on pikkuveljeään nätimpi.

Objektiivin tuottamassa kuvassa on 100% suurennoksella näkyvää poikittaista kromaattista aberraatiota, jonka saa helposti korjattua esimerkiksi Lightroomin automaattisella korjaustyökalulla. Tynnyri- tai tyynyvääristymää ei löydy käytännössä lainkaan, joten lasilla voi kuvata huoletta suoria linjoja.

Pitkittäisen kromaattisen aberraation vertailu täydellä aukolla. 55/1.8 ZA (vasen) vs. 50/1.4 ZA (oikea). 100% suurennos.

Objektiivi vinjetoi selvästi kaikilla aukoilla ja himmenetämällä aukosta f/1.4 aukkoon f/8 reunojen kirkkautta voi parantaa noin aukon verran. Lightroomista löytyvän korjausprofiilin käyttäminen nostaa nurkkien valotusta vielä noin puoli aukkoa lisää. Vinjetoinnin määrä on isoreikäiselle objektiiville tyypillinen, eikä siitä ole RAW-korjauksen jälkeen juurikaan haittaa käytännön tilanteissa. Objektiivin päästi läpi f-arvoon nähden hiukan vähemmän valoa mitä 55-millinen pikkuveli. Havaitsin tämän siten, että kun otin vertailukuvat molemmilla laseilla täydellä aukolla (valotusarvot: iso100, 1/8 s, f/1.8 ja iso100, 1/13, f/1.4), niin 50-millisen objektiivin kuvan valotusta piti nostaa jälkikäsittelyssä 0.2 EV, jotta kuvien keskialueet olisivat yhtä kirkkaat.

Epäterävän alueen piirtoa. Sony A7III + FE 50/1.4 ZA @ iso100, 1/13 s, f/1.4.
Epäterävän alueen piirtoa. Sony A7III + FE 55/1.8 ZA @ iso100, 1/8 s, f/1.8.

Loppusanat

Sonyn malliston hintavin normaalilasi on erittäin hyvä objektiivi. Objektiivin piirto on erittäin terävää ja epäterävä alue toistuu selvästi paremmin mitä alemman luokan 55-millisellä lasilla. Vaikka objektiivi on melko uusi, on sen tuottamissa kuvissa silti jotain vanhan ajan tuntua ja sen piirto ei ole aivan niin neutraali mitä esimerkiksi Sigma 50/1.4 Art -objektiivin tuottama jälki. Pidän siitä, että objektiivi tuntuu tankkimaisen rakenteensa ansiosta työkalulta.

Nainen poseeraa talvisessa metsämaisemassa.
Anniina P. Sony A7III + FE 50/1.4 ZA @ iso100, 1/125 s, f/2.8, +1 EV

Päätös 50-millisen ja 55-millisen ZA-objektiivien välillä on vaikea. Vaikka 50/1.4 ZA optisesti parempi ja sen rakenne on jämäkämpi, on 55-millinen pienempi, hiljaisempi, nopeampi tarkentamaan ja käytännön valovoimaero on vähemmän kuin speksien mukainen 2/3 EV. Lisäksi 55-millinen maksaa vain 950€ kun 50-millisestä köyhtyy 1700€. Lisäksi kaupalta löytyy myös erinomainen Sigman 50 mm f/1.4 Art, jonka hinta on kirjoitushetkellä vain 630€. Jos arvostat erinomaista mekaanista laatua, neutraali piirto ei miellytä ja hinta ei ole este, niin tämä voi olla sopiva lisäys sun kameralaukkuun.

Tarkemmat tuotetiedot voi käydä katsomassa Sonyn nettisivulta.

Suuret kiitokset Anniinalle kun lähdit heilumaan kameran eteen vaikka ulkona oli varsin kipakka pakkanen!

Osta Sony FE Planar T* 50mm f/1.4 ZA -objektiivi Foto Monzasta.

Ostamalla tuotteita linkin kautta tuet Valovuoto-sivuston toimintaa ja ehkäiset lukukokemusta häiritseviä mainosbannereita. Valovuoto kiittää tuestasi!

Kategoriat Laitearviot

Kirjoittaja:

Ville on Jyväskylän oma poika ja pehmeän luonnonvalon ystävä. Hänen sydäntään lähellä ovat muoto- ja muotikuvaus sekä häiden dokumentaarinen taltiointi. Ville toimii myös aktiivisesti paikallisen valokuvaaja- ja malliryhmän toiminnan kehittämisen parissa. Löydät hänet Instagramista käyttäjänimellä @villekotimaki.

0 kommenttia “Sony FE 50mm f/1.4 ZA kokemuksia

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *