Hylätty värikäs auto Indonesiassa romujen keskellä kuvattuna Sony Zeiss 24mm f/1.8 ZA objektiivilla

Sony E 24mm f/1.8 ZA kokemuksia

Sony on onnistunut rakentamaan varteenotettavia Super 35 (APS-C) -kennokoon kameroita, jotka ovat olleet täynnä tämän hetken kovinta teknologiaa. Hyvä kamera ei ole mitään ilman käyttökelpoisia objektiiveja, siispä haluan esitellä teille kokemuksia lempiobjektiivistani E-kiinnitykselle.

Sisältö

  1. Johdanto
  2. Rakenne
  3. Käytettävyys
  4. Kuvanlaatu
    1. Terävyys
    2. Bokeh
    3. Kromaattinen aberraatio
    4. Vinjetointi
    5. Vääristymät
    6. Linssiheijastus
  5. Loppusanat

Johdanto

24-millinen objektiivi kiinnitettynä Super 35 (APS-C) -kennokoon runkoon on kuvakulmaltaan suurin piirtein sama, kuin 35 millinen objektiivi kinokoon (35 mm) kamerassa (61° astetta). Tästä syystä 24-millinen on varsin yleiskäyttöinen esimerkiksi ainoaksi objektiiviksi reissuun. Reissu oli minullakin mielessä, sillä päätin ostaa kyseisen tötterön Sony a6500:n kaveriksi kolmen kuukauden matkalle Aasiaan. Tällä kertaa kyse ei ollut pelkästään viikon testijaksosta, vaan suljin heilahti 10 000 kertaa. Testipenkin objektiivi tunnetaan myös nimillä Sony Carl Zeiss Sonnar T* E 24 mm F1.8 ZA ja SEL24F18Z.

Indonesialainen viidakkoretkiopas istuu reppunsa päällä Bukit Lawangin viidakossa
Eräopas tietää jo, mutta ei vielä kerro, että matka syvälle Sumatran viidakkoon on hikinen reissu.
Sony a6500 + Sony E 24mm f/1.8 ZA.

Rakenne

Sony E 24mm f/1.8 ZA on ulkomuodoltaan pienikokoinen, mutta jämäkkä objektiivi. Sen runko on kiiltäväpintaista mustaksi anodisoitua alumiinia ja design tyylikkään yksinkertainen, insinöörimäinen. Sen rungosta löytyy ainoastaan sähköohjauksellinen tarkennusrengas, ei muita kytkimiä tai säätimiä. Suodinkierteeseen saa ruuvattua halkaisijaltaan 49 millimetrin suotimia. Kaikki Sony Zeiss Sonnar T* -objektiivit on tehty samaa kaavaa noudattaen. En panisi ollenkaan pahakseni, jos Sony ja Zeiss saisivat tehtyä yhteistuumin kaikki yleispolttovälit Sonnar T* -tyylillä.

Sony Zeiss 24mm f/1.8 ZA objektiivi on pystyssä maailmankartan päällä.
Sony E 24mm f/1.8 ZA.

Pituudeltaan 83 milliä ja halkaisijalta 63 milliä oleva tötterö painaa vain 225 g – kyse on siis kompaktista objektiivista. Lähin tarkennusetäisyys on 16 cm ja pienin aukko f/22. Pyöristettyjä himmenninlamelleja on 7 ja tarkennus tapahtuu sisäisesti eli objektiivi ei pitene tai linssielementit eivät liiku ulos sen rungosta tarkennettaessa.

Sony Zeiss 24mm f/1.8 ZA objektiivi makaa maailmankartan päällä.
Sony E 24mm f/1.8 ZA.

Myyntipakkauksen innokas avaaja löytää sisältä objektiivin lisäksi vastavalosuojan ja objektiivipussin.

Käytettävyys

Sonyn ja Zeissin yhteistyön tuotoksen parhaita puolia on äänetön ja salamannopea automaattitarkennus, joka nopeuden lisäksi seuraa kohteita moitteetta. Valovoimainen aukko mahdollistaa kuvaamisen myös hämärässä ja auttaa irroittamaan kohteen taustasta. Super 35 (APS-C) -järjestelmän aukko f/1.8 vastaa kinojärjestelmän aukkoa f/2.7.

Lapset myyvät lyhtyjä turisteille Vietnamin Hoi Anin vanhassa kaupungissa
Lapset myyvät lyhtyjä turisteille Hoi Anin kaupungissa Vietnamissa.
Sony a6500 + Sony E 24mm f/1.8 ZA.
Kissa tuijottaa tuimasti kameraan ravintolan edustalla
Kissa koittelee onneaan ravintolan edustalla.
Sony a6500 + Sony E 24mm f/1.8 ZA.

Käsitarkennus on sähköohjauksellisen tarkennusrenkaan takia haastavaa, koska tarkennusalueen siirtymä vaihtelee renkaan kiertonopeuden mukaan. Tarkennusrenkaasta on helppo ottaa kiinni pintakuvion takia, mutta se pyörii ympäri ilman pysähdyspisteitä, mikä vaikeuttaa tarkentamista entisestään. Objektiivi on suunniteltu lähinnä automaattitarkenteiseksi.

Syvällä Bukit Lawangin viidakossa.
Sony a6500 + Sony E 24mm f/1.8 ZA.

Kokonsa puolesta Zeissin insinöörien taidonnäyte ei ärsytä reissulassen kaulassa tai matkatavaroissa. Tämä on ainakin itselleni suuri kriteeri, sillä kaluston koko ei saa määrätä seikkailun tahtia. Objektiivia ei tarvinnut juurikaan varoa matkan aikana, sillä sen rakenne on kestävä, mutta ei kuitenkaan sääsuojattu. Sen takia kannattaa välttää sadetta ja hiekkamyrskyä.

Sony E objektiivi Sony FE kamerassa. Sony E APS-C / Super 35 lens on 35 mm FE mount.
E-kiinnityksen objektiivi sopii fyysisesti FE-kiinnityksen kinokameraan, mutta objektiivi ei piirrä kuvaa reunoja myöten, mikäli APS-C/Super 35 -tila ei ole aktivoitu.

Objektiivi on mainio myös videokuvauskäyttöön, jos luottaa automaattitarkennukseen, kuten olen tehnyt Sony a6500 ja Sony a7 III (Super 35 -tila) kameroiden kanssa. Painon ja koon takia Zeissi sopii moitteetta ajettavaksi gimbalilla kuten seuraavasta pätkästä voimme panna merkille. Videon kaikki ajot on kuvattu kyseisellä objektiivilla.

Kuvanlaatu

Terävyys

Objektiivin piirto on käyttökelpoisen terävää kuvan keskeltä aukolla f/1.8, minkä takia objektiivilla voi huoletta kuvata ns. rööri levällään. Terävyys paranee himmenettäessä aina aukolle f/4 asti ja alkaa heikentyä f/11 kohdilla. Pienimmällä aukolla (f/22) piirto on menettänyt terävyyttään selvästi. Terävyys heikkenee hieman kohti reunoja koko aukkoskaalalla säilyttäen kuitenkin hyvän tason kuvan keskiosaan verraten.


Tarkastele 1:1-suhteeseen rajatusta kuvasarjasta piirron terävyyttä. Kamerana kinokennoinen Sony a7R III APS-C/Super 35 -tilassa ja resoluutiota \frac{42.4 Mpix}{1.5^2} = 18.8 Mpix. Kuva on tuotu Lightroomista perusasetuksilla ilman terävöitystä.

sony e 24mm f/1.8 sharp 9

sony e 24mm f/1.8 sharp 9

f/1.8

sony e 24mm f/1.8 sharp 8

sony e 24mm f/1.8 sharp 8

f/2

sony e 24mm f/1.8 sharp 7

sony e 24mm f/1.8 sharp 7

f/2.8

sony e 24mm f/1.8 sharp 6

sony e 24mm f/1.8 sharp 6

f/4

sony e 24mm f/1.8 sharp 5

sony e 24mm f/1.8 sharp 5

f/5.6

sony e 24mm f/1.8 sharp 4

sony e 24mm f/1.8 sharp 4

f/8

sony e 24mm f/1.8 sharp 3

sony e 24mm f/1.8 sharp 3

f/11

sony e 24mm f/1.8 sharp 2

sony e 24mm f/1.8 sharp 2

f/16

sony e 24mm f/1.8 sharp 1

sony e 24mm f/1.8 sharp 1

f/22

Bokeh

Bokeh-piirto on terävähköä, joissain tapauksissa hieman rauhatonta ja pyörteenomaista, aivan kuin tausta olisi liikkeessä. Bokeh-pallojen reunat ovat kontrastikkaat ja niistä saattaa huomata vihreän- tai magentan sävyä, mikä tekee palloista selkeästi erottuvia. Edellä mainitut seikät eivät välttämättä ole negatiivisia, sillä kauneus on katsojan silmissä. Bokeh-pallojen muoto pysyy kaarevareunaisena myös himmennettäessä, eivätkä ne muutu kovin kulmikkaaksi.

Syväterävyysalue on mielestäni sopivan kapea täydellä aukolla (f/1.8), koska tausta ei muutu liian epäteräväksi. Tämä vahvistaa kuvan kolmiulotteista vaikutelmaa, kun on mahdollista irrottaa kohde taustasta, siten että taustasta saa tarpeeksi selvää.

Erivärisiä lyhtyjä kelluu joessa Hoi Anin vanhassa kaupungissa
Jokilyhtyjä Hoi Anissa.
Sony a6500 + Sony E 24mm f/1.8 ZA.
Hautakivi hehkuu ilta-auringossa.
Sony a6500 + Sony E 24mm f/1.8 ZA.
Anssi Lepikko pitää riisihattua kasvojensa päällä taustalla Hoi Anin riisipellot Vietnamissa.
Good morning, Hoi An, Vietnam. Sony a6500 + Sony E 24mm f/1.8 ZA.

Kromaattinen aberraatio

Sivuttausta kromaattista aberraatiota voi havaita kuvan reunoilta, mikä vähenee reippaasti himmennettäessä aukolle f/2.8 ja katoaa käytännössä kokonaan aukolla f/4. Värivirhe on helposti korjattavissa tai vähennettävissä esimerkiksi Lighroomin Defringe-työkalulla.

Aukolla f/1.8 kuvassa esiintyy pitkittäistä kromaattista aberraatiota. Tämä tarkoittaa sitä, että suurikontrastisten reunojen yli vuotaa violettia tai vihreää väriä. Värivirhe katoaa himmentämällä aukolle f/5.6, mutta ei mielestäni ole kovin voimakas sitä suuremmilla aukkoluvuilla.

Tarkastele 1:1-suhteeseen rajatusta kuvasarjasta pitkittäistä kromaattista aberraatiota. Kuva on tuotu Lightroomista perusasetuksilla ilman terävöitystä.

sony e 24mm f1.8 5

sony e 24mm f1.8 5

f/1.8

sony e 24mm f1.8 4

sony e 24mm f1.8 4

f/2

sony e 24mm f1.8 3

sony e 24mm f1.8 3

f/2.8

sony e 24mm f1.8 2

sony e 24mm f1.8 2

f/4

sony e 24mm f1.8 1

sony e 24mm f1.8 1

f/5.6

Vinjetointi

Kuvan reunoilla on havaittavissa vinjetointia ja täydellä aukolla (f/1.8) reunat tummenevat noin aukon (-1 EV) verran. Vinjetointi häviää himmennettäessä aukolle f/4. Tummeneminen luo parhaimmillaan kuvan keskikohtaa korostavan vaikutelman. Vinjetointi on halutessaan helppo poistaa jälkikäteen, jos kuvaushetkellä ei ole käytetty todella suuria ISO-herkkyyksiä.

Vääristymät

Objektiivin piirrossa esiintyy hiemän tyynyvääristymää, jota on vaikea huomata, ellei kuvassa ole paljon poikittaisia tai pystysuoria linjoja. Zeissin mukaan sisään ahdettu lasitavara on ”virtually distortion-free optics” elikä lähes vapaa vääristymistä, ja se pitää paikkansa. Vääristymää on mahdollista korjata tarpeen mukaan esim. Lightroomin objektiivin profiilikorjaustyökalulla.

Linssiheijastus

Kirkkaista valonlähteistä ilmaantuva linssiheijastus on luonteeltaan hehkuva ja säteinen. Heijastus näkyy kuvassa palloina, mutta enemmän pitkinä juovina, jotka ulottuvat jopa koko kuva-alalle. Heijastukset heikentävät kuvan kontrastia. Himmentäessä hehku pienenee ja säteet näkyvät selkeämmin.

Sony Zeiss 24mm f/1.8 ZA -objektiivin flare eli linssiheijastus, Alakulmassa kylmä salaman valo muodostaa hehkuvan heijastuksen kuvaan.
Linssiheijastus eli flare Sony E 24mm f/1.8 ZA @f/1.8

Loppusanat

Zeissin insinöörien taidonnäyte on mielestäni hieman hintava ollakseekseen pelkästään kroppikennolle suunniteltu. Tilanne olisi toinen, jos tuhannen euron (1000 €) objektiivin piirtoympyrä täyttäisi kinokennon, mutta nyt objektiivista täytyy nauttia pienemmillä kuvasensoreilla. Se on silti hyvä kokonaisuus Sonyn E-kiinnityksen kameroille ottaen huomioon kuvanlaadun ja pienen koon

Osta Sony E 24mm f/1.8 ZA Foto Monzasta. Ostamalla tuotteita edellä mainitun linkin kautta tuet Valovuoto-sivuston toimintaa ja ehkäiset lukukokemusta häiritseviä mainosbannereita. Valovuoto kiittää tuestasi!

0 kommenttia “Sony E 24mm f/1.8 ZA kokemuksia

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *