Vilppulankosken kuohuja.

Sigma 35mm F1.4 DG HSM Art | Sony FE

Sigma aloitti Art -objektiivimallistonsa vuonna 2012 julkaisemalla 35/1.4 objektiivin Photokina -messuilla. Tämä monen tapahtumakuvaajan suosikkipolttovälillä varustettu objektiivi arvioitiin useissa julkaisuissa optisesti erinomaiseksi, mutta internetin keskustelupalstoilla harmiteltiin tarkennuksen epävarmuutta. Sigman kolmevitosen FE-versio saatiin Valovuodon toimitukseen heinäkuun loppupuolella, joten nyt on aika tarkistaa miten se käy ja kukkuu Sonyn peilittömässä järjestelmässä.

Rakenne

35 mm Art on rakenteeltaan laadukas. Objektiivin ulkokuori on tukevaa matta- sekä kiiltäväpintaista muovia ja muotoilu yhtenevä aiemmin arvioidun 50/1.4 Art -objektiivin kanssa. Objektiivi on noin 12 cm pitkä ja halkaisijaltaan vajaa 8 cm. Sigman putki on rakenteeltaan peilikameroille suunniteltu, joten siihen on upotettu muutaman sentin jatkopala rekisterietäisyyden sovittamiseksi peilittömään runkoon. Vertailulasina käytetty Sonyn oma 35/1.4 ZA -objektiivi on kuitenkin pituudeltaan vain 1 cm lyhyempi, joten jatkopalasta ei varsinaisesti ole suuremmin haittaa. Pidennyspalikan ansiosta sormet mahtuvat objektiivin ja rungon kahvan väliin erinomaisesti.

Kuva objektiivista ja kamerasta.
Sony A7III + Sigma 35/1.4 Art

Sigman kolmevitonen on painoltaan noin 740 g, mikä on yli 100 g enemmän kuin 35/1.4 ZA (630 g). Suurehkon painonsa takia objektiivia on miellyttävin käyttää akkukahvan kanssa.

Objektiivin kyljestä löytyy suuntaa antava tarkennusetäisyyden näyttävä mitta-asteikko sekä käsitarkennuskytkin. Käsitarkennusrengas on kuminen ja siitä saa hyvän otteen. Renkaan tuntuma on hiukan tahmea 35/1.4 ZA-objektiiviin verrattuna. Tarkennusrengas on kytketty mekaanisesti linsseihin ja sen liikelaajuus on noin 90 astetta.

Kaksi objektiivia kiven päällä.
Sony FE 35/1.4 ZA ja Sigma 35/1.4 Art

Objektiivin nokalle voi kiinnittää 67 mm kierteellä varustettuja suotimia. Myyntipakkauksessa toimitetaan tulppien lisäksi jämäkkää muovia oleva vastavalosuoja sekä pehmustettu suojakotelo.

Käytettävyys

Sigman kolmevitonen on jonkin verran etupainoinen 50 mm Art -objektiivin tapaan, mutta hyvän sormitilan ansiosta sitä on hyvä käsitellä kun runkoon kiinnittää akkukahvan.

Automaattitarkennuksen osumatarkkuus staattisiin kohteisiin on hyvässä valossa erinomainen. Kontrastitarkennus naulaa kohteen isolla reiällä lähes 100% varmasti sekä EYE-AF, että pistetarkennusta käytettäessä. Tarkennuksen nopeus on useimpiin tarkoituksiin riittävä, mutta nopeutta voisi olla enemmänkin. Valon vähentyessä tarkennus sahaa välillä kohteen ympärillä, mutta kohde löytyy kuitenkin pääsääntöisesti oikein nätisti. Verrokkina toiminut 35/1.4 ZA on jonkin verran nopeampi tarkentamaan ja sahausta esiintyy selvästi vähemmän.

Kuva istuvasta tytöstä.
Anniina. A7III + Sigma 35/1.4 Art @  iso100, 1/640, f/2

A7III:n tarkennus pysyy ongelmitta kävelevässä ihmisessä, kun valoa riittää ja tarkennusetäisyys on yli 2 m. Tarkennusmoottori on selvästi äänekkäämpi kuin Sonyn oman 35/1.4 ZA:n moottori. Korvakuulolla arvioituna Sigman kolmevitonen on yhtä äänekäs kuin Sonyn 85/1.4 GM. Valokuvauksessa äänestä ei ole haittaa, mutta videoporukkaa mökä saattaa haitata.

Käsitarkennus ei ole parhaasta päästä, mutta sitä on kuitenkin mukavampi käyttää kuin useimpia epälineaarisia focus-by-wire virityksiä. Sigman minimitarkennusetäisyys on 0.30 m ja sillä saadaan suurennossuhteeksi 1:5.2.

Kuva kukkien luona istuvasta hymyilevästä tytöstä.
Anniina. A7III + Sigma 35/1.4 Art @  iso200, 1/500, f/2

Kuvanlaatu

Sigman kolmevitosen kuvanlaatu on keskellä oikein hyvällä tasolla heti täydestä reiästä lähtien Sonyn A7RIII -rungolla (42 Mpix), mutta säädyllisiä nurkkia varten pitää himmentää aukolle f/2.8. Paras terävyys saadaan tutusti f/5.6-8 välimaastossa ja kuva on käyttökelpoista pienimmällä myös aukolla f/16. Keskialueen terävyys on samaa tasoa Sonyn 35/1.4 ZA:n kanssa, mutta äärilaidoissa Sigma on aavistuksen terävämpi isommilla aukoilla.

Kuva hiuksia heiluttavasta tytöstä
Anniina. A7III + Sigma 35/1.4 Art @  iso400, 1/640, f/1.4, +2/3 EV

Testatun objektiivin tarkennustaso on epäsymmetrisesti aaltoileva, sillä hiukan kuva-alan keskiosan oikealla puolella on piirroltaan selvästi muuta kuva-alaa pehmeämpi alue. Ongelma häviää f/5.6 pienemmillä aukoilla. Puuttuva terävyys ei näy 27” ruudulla kun kuva täyttää koko näytön pinta-alan, mutta tulee näkyviin isommilla suurennoksilla. Kyseessä on objektiivikohtainen ongelma, koska aiemmin omistamani Nikon versio oli symmetrinen. 35-millisen Artin nurkat ovat terävyydeltään aavistuksen epäsymmetriset 35/1.4 ZA:n tapaan.

Sigman epäterävän alueen piirto on 35-milliseksi lasiksi pehmeää. Pallerot ovat pyöreät yhdeksän himmenninlehden ansiosta ja niissä ei näy juurikaan reunaviivoja. Kirkkaissa valonlähteissä esiintyvä sipulikuvio näkyy hieman vain ääriolosuhteissa ja kuvan laita-alueilla näkyvä pyörteinen kissansilmäkuvio näkyy maltillisesti vain kun tarkennusetäisyys on lyhyt. Epäterävän alueen osalta Sigman piirto on selvästi 35/1.4 ZA -objektiivia pehmeämpää.

Vanha rantasauna.
A7III + Sigma 35/1.4 Art @  iso100, 1/1000, f/1.4, +1/3 EV
Vanha rantasauna.
A7III + Sony FE 35/1.4 ZA @  iso100, 1/1000, f/1.4, +1/3 EV

Pitkittäistä kromaattista aberraatiota näkyy isoreikäisille laseille tyypillisesti isommilla aukoilla, mutta se katoaa kuvista lähes täydellisesti, kun lasin himmentää aukolle f/2.8. 35-millisille objektiiveille tyypillisesti violetti väri vuotaa kontrastikkaiden reunojen yli suurilla aukoilla kuvatessa (purple fringing). Tämän värivirheen saa korjattua kohtuullisesti käsipelillä esimerkiksi Lightroomin Defringe-työkalulla. Värivirheeltä vältytään myös kun kun kuvataan f/2.8 tai pienemmällä aukolla. Perinteistä poikittaista kromaattista aberraatiota ei juurikaan näy RAW-editorin automaattisen korjauksen jälkeen.

Jouluvalot
Kuvan laidan epäterävyysalueen vertailu. Sigma 35/1.4 Art vs Sony FE 35/1.4 ZA

Taidelasin kuvassa esiintyy selvästi näkyvää vinjetointia, mikä ei katoa täysin vaikka miten himmentää. Täydellä aukolla objektiivi vinjetoi noin 1.33 EV ja f/4 jälkeen vinjetoinnin määrä on kaikilla aukoilla suunnilleen 0.33 EV. Tynnyrivääristymää näkyy jonkin verran, mutta sen saa poistettua RAW-editorilla kuvanlaadun suuremmin kärsimättä.

Sigma on ahtanut objektiivin täyteen lasia (13 elementtiä), joten linssiheijastuksilta ei voi välttyä. Haamukuviot tulevat näkyviin kun kuva-alan sisällä on kirkas valonlähde ja reunojen ulkopuolella oleva valonlähde puolestaan vuotaa valoa lähimmästä reunasta kuva-alan sisään. Kuvan kontrasti pysyy hyvällä tasolla myös vastavaloon kuvatessa. Himmennettynä Sigma tuottaa upeat terävät 18-sakaraiset tähdet kirkkaista valonlähteistä.

Koira tarkkailee puutarhahommia.
Puutarhahommien tarkkailua. A7III + Sigma 35/1.4 Art @  iso250, 1/125, f/5.6

Loppusanat

Sigman ensimmäinen taidelasi laulaa Sonyn rungossa erittäin kauniisti. Lasi on rakenteeltaan asiallinen ja optisesti hyvä, mutta testatun objektiivin epäsymmetrisesti aaltoileva tarkennustaso syö hiukan laatuvaikutelmaa. Automaattitarkennus osuu hyvin, mutta se voisi olla hiukan nopeampi ja hiljaisempi.

Sonyn järjestelmään on saatavissa tällä hetkellä kolme 35/1.4 objektiivia. Sonyn oma 35/1.4 ZA, Sigman 35/1.4 Art sekä Samyangin AF 35/1.4 joiden hinnat ovat noin 1550€, 800€ ja 550€, vastaavasti. Sigma on hinnaltaan noin puolet Sonyn objektiivista, mutta optisesti aavistuksen parempi. Sony puolestaan tuntuu enemmän työkalulta tankkimaisen rakenteen sekä nopeamman ja äänettömän tarkennuksen ansiosta. Samyangin objektiivista ei ole vielä kokemusta.

Vilppulankosken kuohuja.
Vilppulankoski. A7III + Sigma 35/1.4 Art @  iso100, 1/10, f/16

Sigman kolmevitonen on hyvä valinta, kun tavoitellaan hyvää optista laatua verrattaen edulliseen hintaan esimerkiksi muoto- ja maisemakuvauksen tarpeisiin. Taidelasi toimii hyvin myös dokumentaarisessa kuvauksessa, mutta aivan ääriolosuhteisiin se ei ole paras vaihtoehto.

Tarkemmat tuotetiedot voi käydä katsomassa Sigman nettisivuilta.

Suuret kiitokset Anniinalle malleilusta!

Osta Sigma 35mm F1.4 DG HSM Art -objektiivi Foto Monzasta

Ostamalla tuotteita linkin kautta tuet Valovuoto-sivuston toimintaa ja ehkäiset lukukokemusta häiritseviä mainosbannereita. Valovuoto kiittää tuestasi!

 

Kategoriat Laitearviot

Kirjoittaja:

Ville on Jyväskylän oma poika ja pehmeän luonnonvalon ystävä. Hänen sydäntään lähellä ovat muoto- ja muotikuvaus sekä häiden dokumentaarinen taltiointi. Ville toimii myös aktiivisesti paikallisen valokuvaaja- ja malliryhmän toiminnan kehittämisen parissa. Löydät hänet Instagramista käyttäjänimellä @villekotimaki.

2 kommenttia “Sigma 35mm F1.4 DG HSM Art | Sony FE

  1. Harrastelija

    Kiitoksia hienosta arvostelusta!
    Tälläisiä on aina ilo lukea ja vielä kun löytyy todella hienoja kuvia mahtavien värien kera, että ihan kateeksi käy.

    Lisää vain tälläistä sisältöä, sen minkä pystytte tuottamaan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *