Sigma 35 mm f/1.4 DG HSM Art FE ensituntumat

Sigma julkisti helmikuussa Japanissa CP+ -messuilla uusia objektiiveja Sony FE-bajonetille. Käytännössä kaikki peilikameroiden Art-sarjan optiikat tulevat myös Sonyn bajonetille, mutta sarjatuotanto ei ole vielä alkanut ja kaupan hyllylle uutuuksia saadaan odottaa mahdollisesti ainakin kesään asti. Kävin Japanin vierailullani tutustumassa Sigman tehtaaseen ja sain siellä kokeilla esituotantomallia Art 35 mm f/1.4 -objektiivista sekä ottaa tuntumaa myös uuteen valovoimamonsteriin Art 105 mm f/1.4. Kuten sanottu uudet FE-lasit eivät vielä ole tuotannossa, eikä niitä ole tehtaan ulkopuolella kuin muutama esittelykappale. Sain kuitenkin ottaa 35 millisen mukaani päiväksi ja kuvata sillä, mutta kuvia en saa valitettavasti julkaista.

Toimitusjohtaja Kazuto Yamakin mukaan Sigma päätti tehdä Sonylle ensin nykyisen Art-sarjan, koska optiikat olivat valmiina ja niiden bajonetin voi vaihtaa vaikka Canoniin sopivaksi, jos haluaa. Muutostyö tehdään maksua vastaan Sigman tehtaalla. Haluttiin siis säilyttää joustavuus, joka hyödyttää käyttäjää. Objektiivien tarkennus on kuitenkin ohjelmoitu uudelleen toiminaan paremmin kuin MC-11 sovittimen kanssa.

Sigma 35 mm f/1.4 DG HSM Art ja 105 mm f/1.4 DG HSM Art vierekkäin. Kamera on Sony A7RII.

Kun kysyin Yamakilta tuleeko Sigmalta täysin uusia Sony FE-bajonetille suunniteltuja objektiiveja, niin vastaus oli myöntävä, mutta aikataulua hän ei suostunut kertomaan. Hän sanoi vain, että heidän pitää priorisoida tehtäviä. No, Photokina tulee tänä vuonna, joten ehkä siellä näemme jotain. Oli miten oli, uutinen on erittäin hyvä Sony-kuvaajan näkökulmasta, enkä usko, että missään tapauksessa joudumme odottamaan kovin pitkään.

Sigma 35 mm f/1.4 DG HSM Art

Uusi Art 35 mm f/1.4 FE-bajonetille tuntuu heti alussa paljon pienemmältä kuin odotin, vaikka koko on periaatteessa sama kuin peilikameran Artilla adapterin kanssa. Kun koko paketti on yhtä palaa, niin olemus virtaviivaistuu ja vaikuttaa kaikkiaan laadukkaammalta. Teknisesti lisäpala objektiivin takaosassa ei ole samaa osaa kuin runko, mutta tuntuu siltä. Kokonaisuus ei ole kyhätyn oloinen, vaan vaikuttaa erittäin laadukkalta mekaanisesti.

Art-sarja on optisesti tuttu ja hyväksi havaittu, mutta tarkennus Sonyn kanssa on ehkä eniten askarruttava asia. Onko se parempi kuin MC-11 -sovittimen avulla? Esituotantomallin tarkennus ei ollut vielä tuotantomallia vastaava, joten en voi sanoa mitään ehdotonta ja lupasinkin olla liikaa yksilöimättä tarkennuksen toimintaa. Sen verran kuitenkin uskallan sanoa, että toiminta on parempaa kuin sovittimen kanssa. Olen kokeillut monia Art-objektiiveja MC-11 -sovittimen kanssa Sony A7RII -rungossa, mutta en 35 millistä, joten ihan suoraa vertailua en voisi tehdäkään. Jos vertaan 50 mm + MC-11 -yhdistelmään, niin selvästi pehmeämmin ja päättäväisemmin tarkennus ottaa kiinni. Olen aika vakuuttunut, että tuotantomallien tarkennuksessa ei ole isompaa valittamista, kun ne vihdoin saataville tulevat. Huomionarvoista on myös se, että peilikameroita joskus vaivaavat tarkennuksen rakenteesta johtuvat virheet jäävät peilittömissä pois.

Kuvausotteessa 35 mm tuntui ihan samalta kuin peilikameran vastaava sovittimella, hieman etupainoiselta, mutta ei kuitenkaan liian pahalta. Akkukahva varmasti tasoittaa tunnelmaa ja uusissa Sonyn malleissa on sormituki myös isompi kuin A7RII:ssa, mikä myös auttaa tasapainoisen kuvausotteen löytämisessä.

Olen vakuuttunut siitäkin, että kun varta vasten Sonylle suunnitellut objektiivit tulevat, niin niiden tarkennus on vieläkin parempi, koska ne voidaan suunnitella mekaniikasta lähtien peilittömälle sopivaksi. Tällä hetkellä Artit kuitenkin edustavat valmiiksi koettua hyvää hinta-laatusuhdetta, emmekä tiedä minkälaista lasia Sigma suunnittelee Sonylle, joten en näe mitään syytä jäädä odottelemaan, jos tästä valikoimasta löytyy tarpeisiin sopiva objektiivi. Itse odottelen pienikokoisia laseja Sonylle, mutta sellaisten tuloon en saanut mitään vahvistusta Yamakilta.

Sigma 105 mm f/1.4 DG HSM Art

Tämä teleobjektiivi on nostattanut tunteita, eikä vähiten jättimäisen olemuksensa ansiosta. Objektiivi on luonnossa juuri niin valtava kuin kuvista voi päätellä, eikä n. 1,6 kg painoakaan ei voi vähätellä. Lasi on 105 milliseksi aikamoinen järkäle, siitä ei pääse yli. Kun mainitsin asiasta Yamakille hän vain hymyili ja sanoi, että optiikan suorituskyky menee heillä aina fyysisen koon edelle.

Sigma 105 mm f/1.4 DG HSM Art

Objektiivin suunnittelija on Yamakin mukaan innokas tähtitaivaan kuvaaja ja halusi suunnitella sitä varten maailman parhaan 105 millisen. Ei vaatimaton tavoite, jota varten kompromisseja pitää tehdä tarkoin valituissa paikoissa. Objektiivin halkaisija on 116 mm ja valtavilla linssielementeillä on tavoiteltu mm. mahdollisimman pientä vinjetointia. Vakaaja on jätetty pois, koska sillä on optista suorituskykyä huonontava vaikutus ja se olisi lisännyt kokoa entisestään. Kysyin Yamakilta onko 105 mm apokromaattisesti korjattu, mihin hän vastasi, että he eivät luokittele objektiivia sellaiseksi, mutta kromaattiset aberraatiot on minimoitu. Täyden aukon suorituskyky pitäisi olla ensiluokkainen, mitä vaaditaan tähtikuvauksessa.

Uutuuden hinnasta ja saatavuudesta ei ole tätä kirjoittaessani tietoa, mutta tuskin tästä ihan joka kuvaajan laukunpainoa tulee. Kyseessä on erikoislasi, joka on kokonsa puolesta epäkäytännöllinen monissa arkisissa kuvaustilanteissa. Epäilemättä täydellisen bokehin metsästäjät uuden Artin hankkivat, mutta äärimmäisen lyhyt terävyysalue aiheuttaa omat ongelmansa esim. potrettikuvauksessa.

Jäämme odottelemaan tuotannon alkamista ja sitä, että pääsemme Valovuodossa koittamaan uutuuksia kunnolla käytännön kuvaushommissa.

Kategoriat Laitearviot

Kirjoittaja:

Matti Sulanto on helsinkiläinen pitkän linjan valokuvaaja, joka keskittyy töissä yritysmaailman kuvatarpeisiin ja vapaa-ajalla dokumentaariseen kuvaukseen. Matin kuvia on julkaistu lukuisissa suomalaisissa lehdissä ja yritysjulkaisuissa.

0 kommenttia “Sigma 35 mm f/1.4 DG HSM Art FE ensituntumat

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *