Sigma 14mm f1.8 DG HSM ART

Yokohamassa helmikuussa 2017 järjestetyillä Camera+Photo imaging -messuilla Sigma julkaisi arvioimani 135 mm lisäksi myös toisen hyvin mielenkiintoisen ja uniikin objektiivin. Sigman laajakulmainen 14 mm f1.8 DG HSM ART kiehtoo varmasti monia luonnon, tähtien ja vedenalaisen maailman kuvaajia. Oma arvioni perustuu pitkälti objektiivin käyttöön henkilö- ja hääkuvauksissa, jotka olivat tilaustöitä asiakkaille.

Ensituntumat

Sigman 14mm f1.8 tulee tyylikkäästi ja Sigmalle normaaliin tapaan hyvin pehmustetussa, mustassa ja kankaisessa kuljetuslaukussa. Painoltaan se muistuttaa hyvin paljon 135 mm f1.8 objektiivia, mutta suuren etuelementin takia 14mm on selvästi etupainoisempi.  Painoksi valmistaja ilmoittaa 1120 g eli vain 10 g vähemmän kuin uudessa 135 mm objektiivissa.

Kuva valmistajan sivuilta

Kaarevan etuelementin takia objektiiviin ei voida laittaa kierrettäviä suotimia, mutta kolmannen osapuolen valmistajat ovat jo tuoneet markkinoille suodinpidikkeitä Sigman 14 mm objektiivia varten. Hyvänä esimerkkinä eteen kiinnitettävästä suodinpidikkeestä käy esimerkiksi NiSi.

Sigma on julkaissut Canon kiinnityksellä olevaan versioon myös bajonettiin kiinnitettävän suodinpidikkeen. Tämän tarkempaa tietoa tuotteesta ei kuitenkaan vielä löytynyt. Sigma on kuitenkin luvannut tiedottaa asiasta enemmän, kun tuote tulee saataville.

Kuvat valmistajan sivuilta

Kuten 135 mm myös 14 mm objektiivi on ”pöly- ja roiskeveden kestävä”. Valmistajan näkökulmasta tämä tarkoittaa, että bajonetin ympärille on laitettu kumitiiviste ja etuelementti on käsitelty pinnotteilla jotka ehkäisevät/hylkivät likaa, vettä ja öljyä. Etuelementti ei liiku tarkennettaessa, mikä on positiivinen asia tiiveyden kannalta. Käyttäjän tehtäväksi jää miettiä, onko objektiivi kuinka pölyn- ja roiskevedenkestävä, koska on muitakin saumoja, joista esimerkiksi vesi voi päästä sisään.

Optinen suorituskyky

Odotukset ovat korkealla, kun puhutaan Sigman ART sarjan optiikasta. 14 mm objektiivi koostuu 16 elementistä, jotka ovat 11 ryhmässä. Objektiivi on suorastaan ängetty täyteen erilaisia elementtejä, kuten alla olevasta kuvasta näkyy. FLD- ja SLD elementtien tarkoitus on vähentää erityisesti poikittaista aberraatiota, joka on monesti hyvinkin ilmeistä kalansilmä- ja laajakulmaisissa objektiiveissa. Asfraaristen elementtien tarkoitus on poistaa palloaberraatiosta aiheutuvaa reunakuvan sumenemista ja väärävärisyyttä sekä valon hajoamista spektrin eri väreihin.

Kuva valmistajan sivuilta

Sigma on tehnyt kieltämättä hyvää työtä, sillä näin laajakulmaiseksi ja valovoimaiseksi objektiiviksi 14 mm piirtää mielestäni todella hyvin. Kuvan keskialalla oleva terävyys on täydellä aukolla jonkin verran parempi kuin reunoilla. Himmennettäessä aukkoa terävyys kasvaa reuna-alueilla selkeämmin kuin keskellä, ja saavuttaakin lähes keskipiirron tason.

Canon 1Dx Mark II, Sigma 14 mm f1.4 DG HSM. 100 prosentin kuvasuurennos latoseinästä piirtoympyrän keskeltä. Kuvat otettu jalustalta
Canon 1Dx Mark II, Sigma 14 mm f1.4 DG HSM. 100 prosentin kuvasuurennos latoseinästä piirtoympyrän vasemmasta yläkulmasta. Kuvat otettu jalustalta.
Jyväskylän Kuokkalan kirkko. Canon EOS 5D Mark III, Sigma 14 mm f1.8, f/2.5, 60 s, iso 100.
Kuokkalan kirkosta otetun kuvan 100% suurennos kuva-alan keskeltä
Kuokkalan kirkosta otetun kuvan 100% suurennos kuva-alan oikeasta yläreunasta

Alempaa ladon seinästä otetuista kuvista voidaan hyvin havaita, että tynnyrivääristymää esiintyy, mutta ovat mielestäni 14 mm laajakulmaiseksi maltilliset ja helposti korjattavissa. Sen sijaan piirtoympyrän reuna-alueiden vinjetointi  on hyvinkin selkeää ja voimakasta. Valmistajan mukaan täydellä aukolla kuvattaessa piirtoympyrän keskeltä jo 20 mm etäisyydeltä valon määrä on tippunut 100-prosentista 30-prosenttiin. Aukon himmentäminen vähentää radikaalisti vinjetoinnin määrää ja esimerkiksi f-arvolla 4.0 valonalenema on vain 25% alkuperäisestä.

Gif-animaatio selventämään vinjetointia f1.8 ja f8.0 aukon välillä.

Valitettavasti tähti- ja yötaivaskuvaukseen lainauksen aikana ei ollut aikaa. Itseäni aihe kuitenkin kiinnosti sen verran, että halusin lukea muiden käyttäjien mielipiteitä kuinka objektiivi suoriutuu coma nimisestä värivirheestä. Lukemieni käyttäjäarvioiden mukaan vaikuttaisi siltä, että valmistaja on saanut vihdoin rakennettua menestyksekkäästi laajakulmaisen ja valovoimaisen objektiivin jossa Coma-värivirhettä esiintyy ”riittävän vähän” jopa täydellä aukolla kuvattaessa. Lukemani käyttäjien mukaan comaa esiintyy selkeästi enemmän Sigman aikaisemmin julkaisemissa 20mm f1.4 ja 24mm f1.4 objektiiveissa. Objektiivin coma-värivirheistä voi lukea mm. seuraavista lähteistä:

  1. Fstoppers: Sigma 14 mm f1.8 DG HSM Lens and coma
  2. Fstoppers: Sigma 20 mm f/1.4 Art Special: Astronomy Review
  3. Dpreview: Astrophotography with the Sigma 14 mm F1.8 Art lens

Tarkennus

On hyvä tiedostaa, että laajakulmaisempien objektiivien syväterävyysalue on laajempi verrattuna pidemmän polttovälin objektiiveihin, kun käytetään samaa aukkoa. Näin ollen tarkennusjärjestelmän pienet toleranssivaihtelut eivät ole yhtä merkityksellisiä kuin pidemmillä polttoväleillä.

Itselläni 14 mm oli käytössä Canon EOS 5D Mark III ja Canon EOS 6D rungoissa, ja kuvia näin jälkikäteen katsottaessa ei objektiivin tuottamaan kuvaan voisi olla tyytyväisempi. Kuva on terävä sieltä mistä pitääkin, tarkennus on nopea ja lähes äänetön.

Yhteenveto

Sigman 14 mm f1.8 DG HSM on paperilla vähintäänkin mielenkiintoinen lasi ja ultralaajakulmaista objektiivia kaipaavalle todellakin harkitsemisen arvoinen. Erityisesti omalla kohdallani pidin objektiivista dokumentaarisessa hääkuvauksessa. Monesti kuvauspaikat saattavat olla ahtaita ja 14 millimetrillä saadaan mukavasti tilan tuntua ilman kalansilmämäistä vääristymää.  Ahtaissa tiloissa kuten hotellihuoneissa kuvaa katsova saa tapahtumasta paremman kuvan, kun kokonaisuus näkyy paremmin. Lisäksi laajakulmalle poikkeuksellisen hyvä valovoima auttaa selviämään hieman himmeämminkin valaistuista juhlapaikoista.

Laitesukelluksesta ja vedenalaisesta kuvauksesta kiinnostuneena tämä objektiivi on myös ehdottomasti hankintalistallani viimeistään hankkiesani sukelluskotelon toiselle kameroistani.

Canon EOS 5D Mark III, Sigma 14mm f1.8 DG HSM, f/3.2, 1/320 s, ISO 800.
Canon EOS 5D Mark III, Sigma 14mm f1.8 DG HSM, f/3.2, 1/1000 s, ISO 100.
Canon EOS 5D Mark III, Sigma 14mm f1.8 DG HSM, f/2.5, 1/1600 s, ISO 100.
Kategoriat Laitearviot

Kirjoittaja:

Taavi Hölttä on valokuvaaja Jyväskylästä, joka nauttii kaikesta kuvaamisesta jossa pääsee tutustumaan ihmisiin. Vaikka sosiaalisuus on tärkeä osa Taavin valokuvaamista, pitää hän suuresti myös maisemakuvaukseta. Henkilöitä kuvatessa ympäristö onkin monesti tärkeä osa kuvan tarinaa. Uudeksi kiinnostuksen kohteeksi Taaville on myös tullut videokuvaus.

1 kommentti “Sigma 14mm f1.8 DG HSM ART

  1. Hyvä esittely. Selkeä, seikkaperäinen ja hyvin esitetty havaintokuvin millaiset ominaisuudet objekktiivissa on. Vastavaloon otettu kuva miljöössä ehkä… Mutta niitä varmasti tulemme näkemään jatkossa viellä paljon.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *