Koettiin Jussi Koskelan kanssa maailman suurin kameramessutapahtuma Photokina, joka järjestettiin Kölnin kauniissa kaupungissa Saksassa. Agendalla oli pressitilaisuuksia, haastatteluita ja messuosastojen välissä juoksentelua.
Koelnmesse
Photokinan historia ylttää Wikipedian mukaan 1950-luvulle asti, jolloin ensimmäiset messut pidettiin Saksan Kölnissä. Vuodesta 1966 tapahtumapaikkana on ollut sama Koelnmesse-niminen messukeskus. Photokina on pidetty joka toinen vuosi syyskuussa, mutta ensi vuodesta alkaen Photokinan huumaa pääsee tunnustelemaan vuosittain toukokuussa. Tapahtuman kotisivujen mukaan vuonna 2016 messuilla oli 983 näytteilleasettajaa ja 190 669 messuvierasta 134 maasta. Näillä lukemilla Photokina on tituleerattu maailman isoimmaksi kameramessutapahtumaksi kilpailijoinaan Japanin CP+ ja Yhdysvaltojen CES -messut.
”Imaging unlimited”
Lensimme pelipaikoille tiistaina ja riensimme heti keskiviikkoaamuna tiedotustilaisuuspäivään, jonne päästettiin vain median edustajat. Tilaisuudet kuhisivat väkeä ja auditoriot olivat valtavia. Brändit esittelivät uusia tuotteitaan tai tekivät katsauksia tämän hetken tilanteeseen. Vierailimme muun muassa Sonyn, Leican, Panasonicin, Nikonin ja Olympuksen tilaisuuksissa.
Seuraavana aamuna sukelsimme ihmettelemään itse valtavaa messutapahtumaa. Harmiksemme olimme sopineet niin paljon tapaamisia, että emme ennättäneet kuin raapaista messutarjonnan pintaa. Testattavana ja ihmeteltävänä oli kameroita, objektiiveja ja muita kuvaamiseen liittyviä laitteita. Brändien edustajat pitivät pieniä esityksiä ja workshoppeja.

Pitkien päivien päätteeksi otimme hetken irtioton valokuvausmaailmasta ja tsekkasimme kuuluisan Kölnin tuomiokirkon sekä tutustuimme saksalaiseen ravintolakulttuuriin.

Photokinan poiminnat
Photokinan valtavasta tarjonnasta saisi helposti aikaan satoja uutisia, mutta päätimme keskittyä meidän mielestä kiinnostaviin aiheisiin.
Sata megapikseliä Fujia
Panasonicin kinokennoiset kamerat
Leican, Panasonicin ja Sigman allianssi
Ensituntumat uusista Fujeista
Sony FE 24mm f/1.4 GM ensituntumat
Tiedotustilaisuuksien lisäksi olimme sopineet haastattelun Nikonin Euroopan alueen markkinointipäällikön Dirk Jasperin kanssa.
Seuraavana vuonna uudestaan
Photokina on maineensa veroinen kameramessutapahtuma, jonka syöveriin uppoutuisi mielellään useiksi päiviksi. Pidin erityisesti siitä, että messuilla pääsi kokeilemaan omin sormin kameraromppeita eri valmistajilta – varsinkin uusia malleja. Photokinaan on päästävä taas uudestaan.
Messujen hulinassa tajusin lopulta sen, mitä kamerabisnes on todellisuudessa. Se on sitä, että japanilaiset valmistajat kilpailevat siitä, kuka saa myytyä eniten kuvausrompetta muulle maailmalle.
0 kommenttia “Photokina 2018 – Anssin ja Jussin silmin”