Peilitöntä kinokokoa budjetilla

Uudet kameramallit ja muut tekniset laitteet saavat kuluttajan herkästi tuntemaan, että vanhoilla laitteilla ei pysty tekemään mitään. Kuitenkin ne vanhemmatkin laitteet ovat olleet vain hetki sitten ihan kuumita hottia ja pakollisia hyvien kuvien tekemiseen. Otin vuoden vaiheessa kokeiluun tovin kypsyneen Sony A7 II:n. Se oli aikoinaan markkinoiden ensimmäinen kennokuvanvakaimen omaava kinokoon kamera, jota saa nyt ilman alennuksiakin noin 1300 eurolla. Uuden A7 III:n julkaisun myötä hinnat tuskin tulevat ainakaan nousemaan. (toim. huom. Kyseessä on ensimmäinen peilitön kinokoon kamera, jossa on kennokuvanvakain. Tätä ennen  peilillisissä malleissa on ollut kuvanvakaimia. Esim. Sony a900 ja A99.)

Sony A7 II & Samyang AF 50MM F1.4 SONY FE

Samalla tulin kokeilleeksi niin ikään budjettiratkaisuksi sopivaa Samyang AF 50MM F1.4 SONY FE –objektiivia. Himpun alle 600 euron hintalapulla Samyang tarjoaa 1.4 valovoimaa automaattitarkennuksella. Näitä edullisemman pään valovoimaisia kiinteitä objektiiveja ei Sonyn valikoimassa ole vielä vastaavia määriä, kuin vanhemmilla kameravalmistajilla. Näin ollen Samyang on mielenkiintoinen tuttavuus.

Tällä hetkellä Sony A7 II ja Samyang AF 50mm 1.4 ovat yhdessä hinnaltaan useamman satasen edullisempi kokonaisuus kuin pelkkä A7 III –runko. Näin ollen ostajan on oleellista miettiä, mitä hän oikeasti tarvitsee.

Sony A7 II & Samyang AF 50MM F1.4 SONY FE @ ISO 800, 1/60 ja f/1,4

Sony A7 II on saanut julkaisunsa jälkeen useita päivityksiä, jotka vaikuttavat kameran kustomoitavuuteen, tarkennukseen ja raakakuvan pakkaukseen. En ole kuvannut päivittämättömällä A7 II:lla, joten en voi verrata päivitysten vaikutusta. Testi tehtiin uusimmalla saatavilla olevalla firmwarella.

Ulkoisesti Sonyn A7 –sarja ei ole kokenut matkan varrella suuria muutoksia. Ilman kahvaa käytettynä rungot sopivat mielestäni erinomaisesti käytettäväksi normaalikokoisten objektiivien kanssa. Mikäli käytössä on tosi järeitä ja suuri aukkoisia objektiiveja tai kuvaajan kädet ovat mallia lapiot, niin suosittelen pystykahvan lisäämistä.

Sony A7 II & Samyang AF 50MM F1.4 SONY FE @ ISO 800, 1/60 ja f/1,4

Yleisesti rungon muotoilu on tilkan liian kantikasta ja objektiivin ja kahvan väliin jäävä rako saisi olla hieman leveämpi.

Nappeja saa kustomoitua mukavissa määrin siten, että aukon, ajan ja herkkyyden valinnat ovat kätevästi kuvaajan saatavilla. Tarkennuspisteen valintakin oli sujuvaa. Muistelin, että siitä tuli valitusta kameran julkaisun aikoihin. Olisiko päivitys sitten korjannut asiaa, mutta testikappaleessa se tapahtui ihan kätevästi nuolinäppäimillä.

Sony A7 II & Samyang AF 50MM F1.4 SONY FE @ ISO 800, 1/80 ja f/1,4

Sonyn tarkennuksen luotettavuus oli hyvällä tasolla hyvässä ja hieman himmeämmässäkin valossa. Mentäessä hiilikellarimeininkeihin A7 II tippui kyydistä, kun taas verrokkina ollut A9 jatkoi tarkentamista kirurgisella tarkkuudella. Tässä suhteessa kehitys on siis kehittynyt.

Kuitenkin kannattaa muistaa, että niin vähässä valossa, kuin missä A7 II:n tarkennus alkaa piiputtamaan ei ole muutenkaan hyvä tehdä enää ainakaan vallitsevan valon kuvaa. Uskoisin, että useimpien kuvaajien käyttöön A7 II:n tarkennus on aivan riittävä. Pimeitä kuvaustilanteita koluavien lehti- ja hääkuvaajien sun muiden tulee olla tarkkana. Heille A7 II ei tosin ehkä muutenkaan ole tällä hetkellä ykkösvalinta työkaluksi.

Tässä Sonyssä on muuten jo nykyään paljon hypetetty Eye-af, joka osaa tunnistaa kuvasta kohteen silmän ja tarkentaa siihen. Toiminto ei yllä uusimpien mallien nopeuteen, mutta on silti melko luotettavan oloinen.

Sony A7 II & Samyang AF 50MM F1.4 SONY FE @ ISO 100, 1/1000 ja f/1,4. Kuvan saa ladattua täysikokoisena.
Sony A7 II & Samyang AF 50MM F1.4 SONY FE @ ISO 100, 1/125 ja f/4. Kuvan saa ladattua täysikokoisena.

Sony A7 II oli ensimmäinen kinokoon järjestelmäkamera runkovakaimella. Nähtävästi runkovakain on vaikeampi toteuttaa suureen kennoon ja tästä johtuen kinokoon vakaimet eivät vieläkään yllä samanlaisiin suorituksiin kuin esimerkiksi Olympuksen vakaimet. Siitä huolimatta jo tämä ensimmäinen vakaajallinen versio on iso askel parempaan suuntaan. Muutaman aukon etu käsivaralla tehtäviin valotuksiin helpottaa ja tekee kuvaamisesta huolettomampaa ja siten mukavampaa.

Kuvanlaatua käsiteltäessä Sonyn ikä ei paina niinkään, vaan haasteena ovat samat asiat kuin jo julkaisun yhteydessä. Jostain syystä A7 II kohisee noin aukon verran enemmän, kuin vastaavia 24mp kennoja käyttävät kamerat, kuten Nikon D750. Tämä ei tarkoita sitä, etteikö A7 II:n kuvanlaatu olisi silti parempi tai vähintään sama, kuin suurimmalla osalla kroppikennoisista kameroista puhumattakaan m/43 –järjestelmästä.

Dynamiikkaa Sonyn tiedostoilla on mukavasti tämänkin päivän mittapuussa ja ne kestävät rankkaakin valotuksen korotusta ilman mainittavia sivuoireita.

Kameran julkaisun yhteydessä ja myöhemminkin on ollut paljon keskustelua Sonyn tavata pakata raakakuvia. Teesinä on, että pakkaus aiheuttaa kuviin artifakteja kontrastipintojen läheisyyteen, jos kuvan valotusta nostaa rajusti. Netissä on tästä jonkin verran esimerkkikuviakin, mutta halusin testata asiaa itse.

Sony A7 II & Samyang AF 50MM F1.4 SONY FE @ ISO 100, 1/125 ja f/4.

Kuvasin muutamia kohteita, joiden oletin ehdottomasti tuovan esiin kyseisen ongelman. Lukuisista yrityksistä huolimatta en saanut artifakteja näkymään. Suurin ero pakkaamattomaan kuvaan on siis oman kokemukseni perusteella hervottomasti suurempi tiedostokoko. Tämä ei tarkoita sitä, etteikö ilmiö olisi todellinen. Näissä on kuitenkin aina hyvä muistaa, että Internetin keskustelupalstat tekevät asiasta herkästi todellisuutta suuremman.

Samyangin objektiivi on ulkoisesti hyvä pari Sonyn rungolle. Joku irvileuka voisi vähän huomauttaakin sen ulkoisista yhteneväisyyksistä Sonyn oman objektiivituotannon kanssa.

Sony A7 II & Samyang AF 50MM F1.4 SONY FE @ ISO 100, 1/125 ja f/1,4. Kuvassa mietoa pitkittäistä kromaattista aberraatiota.
Sony A7 II & Samyang AF 50MM F1.4 SONY FE @ ISO 100, 1/125 ja f/4. Pitkittäinen kromaattinen aberraatio katoaa himmennettäessä.

Rakenne tuntui kaikin puolin jämäkältä, eikä nitinoita tai natinoita esiintynyt. Fly-by-wire tarkennuksessa oli tarpeetonta viivettä ja sen käyttö ei ollut lähelläkään manuaalitarkenteisia objektiiveja tai Olympuksen Pro-sarjan fly-by-wire –ratkaisuja. Hätätilanteessa tarkennuksen sai silläkin kyllä osumaan, mutta nautinnosta ei tässä yhteydessä voida puhua.

Optisesti Samyang yllätti positiivisesti. Se ei ole immuuni millekään suuriaukkoisen objektiivin heikkouksille, mutta kaikki niistä ovat hyvin hallittuja. Värivirheet eivät häirinneet yhdessäkään tosielämän kuvassa ja linjat pysyivät aivan riittävän suorina. Esimerkkikuvien vaakasuorissa linjoissa näkyy mietoa tynnyrivääristymää.

Linssiheijastumia testasin valitettavan vähän, joten niistä en uskalla luvata itse mitään. Testikuvissa niitä ei näkynyt pahasti eikä Internetkään ole aiheesta juuri valittanut, joten en olisi niistä kauhean huolissani.

Sony A7 II & Samyang AF 50MM F1.4 SONY FE @ ISO 100, 1/125 ja f/1,4. Nättejä jouluvalojen bokeh-palloja. Pallojen sisällä on pientä sipulimaista raidoitusta.

Olin havaitsevinani testikappaleessa pientä epäkeskoisuutta. Testikuvia selatessa aika monessa kuvassa oikea reuna oli aivan hitusen pehmeämpi, kuin vasen. Ero on todella pieni, mutta esiintyi tosiaan useassa testikuvassa.

Samyangin hinta ja ehkä valmistajan kokemattomuuskin näkyy automaattitarkennuksessa. Se on riittävän nopea useimpiin käyttötarkoituksiin, mutta jää selkeästi tämän päivän huippulaseista. Lisäksi se pitää selkeästi kuuluvaa ääntä, joka sekään ei kuulu mielestäni tämän päivän objektiivin ominaisuuksiin.

Sony A7 II & Samyang AF 50MM F1.4 SONY FE @ ISO 100, 1/30 ja f/4

Joka tapauksessa Samyang on optisesti laadukas ja sen tarkennusominaisuudet riittävät useimpien kuvaajien tarpeisiin. Yhdistettynä edulliseen Sony A7 II –runkoon kuvaaja saa reilun valovoiman tuomaa hämäräsuorituskykyä ja usean kuvaajan kaipaamaa kapeaa syväterävyyttä. Tämän lisäksi koko paketti on varustettu kuvanvakaimella.

Vaikka runko ei olekaan enää uusinta uutta, ei vastaavaa kinokoon settiä saa lähellekään samaan hintaan miltään muulta valmistajalta. Tämä budjettiyhdistelmä on erinomainen esimerkiksi potrettikuvausta harrastavalle henkilölle, joka kuvaa pääasiassa jatkuvassa (luonnon)valossa nauttien sähköisestä etsimestä, runkovakaimesta ja suuresta valovoimasta.

Loppuun kiitos Avelle ja Tommille testikuvien mallina toimimisesta!

Kategoriat Laitearviot

Kirjoittaja:

Jussi on keskisuomalainen henkilö- ja hääkuvaukseen erikoistunut valokuvaaja. Hänellä on vuosien kokemus kamera-alan toimittajana Sulantoblog sivustolta. Lisäksi hän on vieraillut kouluttajana mm. JAO:n valokuvauksen tutkintolinjoilla ja pitänyt useampia omia työpajoja.

2 kommenttia “Peilitöntä kinokokoa budjetilla

  1. Tuomas

    En tiedä mitä tarkoitetaan, kun kirjoitit, että ”ei vastaavaa kinokoon settiä saa lähellekään samaan hintaan miltään muulta valmistajalta”, mutta mielestäni esim. Nikon D610 + 50/1.8G hintaan 1658€ on aika vastaava setti aika lähelle samaa hintaa. Ja tuo nyt oli suomalaisesta kameraliikkeestä ilman mitään alennuksia. Jos halutaan tuo 1.4 valovoima, niin sitten 50/1.4G kaveriksi ja kokonaishinnaksi tulee 1868€. Canonilta taasen löytyy 6D + 50/1.4 hintaan 1759€. Ja kirjoituksesi perusteella ainakin tuo Nikon olisi aukon verran parempi kohinatasoiltaan, että ei nämä taida kuvanlaadultaan Sonyä huonommaksi jäädä.

    • Moi Tuomas! Olet ihan oikeassa. Samoin monia peilikameroita, kuten D750 saa nyt tosi edullisesti vaihtolaitehyllyiltä. Ne eivät ole kuitenkaan vastaavia tuotteita, koska niissä ei ole vakaajaa eikä sähköistä etsintä. Molemmat ovat mielestäni tärkeämpiä vallitsevassa valossa kuvatessa, kuin aukon ero kuvanlaadussa. Sähköisellä etsimellä valottaa tarkemmin ja vakaaja mahdollistaa pidemmät valotusajat. Näin ollen kuvanlaadullinen ero onkin todella monessa tilanteessa Sonyn puolella. Toki voin kirjoittaa vain omien preferenssieni pohjalta ja monille kuvaajille nuo peililaitteet voivat olla juuri sopivia. Mutta täysin vastaavia tuotteita ne eivät tosiaan ole.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *