Panasonic S1 ja S1-R on julkaistu

Kameravalmistajien kilpailu jatkaa kasvamistaan Panasonicin julkaistessa ensimmäiset kinokoon peilittömät runkonsa. Tuotekuvista on selvästi nähtävissä, että Panasonic ei ole lähtenyt kilpailemaan kameroidensa pienuudella vaan rungoissa on selkeästi miehekkäämmät mitat. Isompi koko on tietysti aina pois kuljetettavuudesta, mutta se antaa usein muita hyötyjä, kuten paremman ergonomian ja lämmön siirtyvyyden. Hyvä ergonomia on tärkeä osa käytettävyyttä, mutta S1 ja S1-R malleihin on saatu kiitettävä lista myös muita ominaisuuksia joista tärkeimmät on lueteltuna alla:

Panasonic S1-järjestelmäkamera julkaisutilaisuudessa 24-105 mm objektiivin kanssa
Kuva: Matti Sulanto

S1-R

  • 47.3 megapikselin kinokoon kenno ilman alipäästösuodinta
  • 5-akselin kuvanvakaaja 5.5 aukon tärinänvaimennuksella
  • Dual IS 2 lupaa 6:n aukon tärinänvaimennuksen
  • UHD 4K 60p / 50p video
  • 9 kuvan sarjakuvaus kertatarkennuksella ja 6 kuvan sarjakuvaus jatkuvalla tarkennuksella
  • 6K valokuvaustila 30 FPS ja 4K valokuvaustila 60 FPS (jpg)
  • 5,76 miljoonan pisteen sähköinen etsin!!!
  • Etsimen suurennuskertoimen säätö 0.78-0.74 välillä tai 0.7
  • 3 eri suuntaan kallistuva 2.1 Mpix näyttö
  • ISO: 50-51200 (natiivi maksimi ISO 25,600)
  • Pölyn, pisaroiden ja pakkasenkestävä (-10 °C )
  • Korkean resoluution kuvaustilalla mahdollista tallentaa 187 megapikselin (16,736 x 11, 168) kuva
  • Tarkennuksen kehittyny tekoäly tunnistaa ihmiset, koirat, kissat ja linnut
  • XQD ja SD UHS-II muistikorttipaikka
  • Koko 148.9 x 110.0 x 96.7 mm
  • Paino 898 g

S1

S1-R:stä poiketen:

  • 24.2 megapikselin kinokoon kenno ilman alipäästösuodinta
  • UHD 4K 60p / 50p video APS-C rajauksella ja 30p koko kennolta
  • Korkean resoluution kuvaustilalla mahdollista tallentaa 96 megapikselin (12,000 x 8,000) kuva
  • ISO: 50-204800 (natiivi maksimi ISO 51200)
  • Koko 148.9 x 110.0 x 96.7 mm
  • Paino 899 g
Panasonic S1 takanäyttö ja kontrollit
Etsin on ulkoisestikin komea. Kuva: Matti Sulanto

Ensimmäisenä omaan silmään osuu ominaisuuksia tarkasteltaessa sähköisen etsimen resoluutio. Panasonic suorastaan murskaa muut kameravalmistajat 5,75 miljoonan pisteen (1,92 Mpix) etsimellään ja tässä vaiheessa voin jo sanoa, että haluan päästä näkemään tämän omin silmin.

Kennokuvanvakain kinokokoiselle kameralla on ollut perinteisesti haasteellinen kehitettävä. Panasonic lupaa tähän suuria lukuja (5,5/6 aukkoa), mutta tämäkin pitää testata käytännössä.

Kameroiden näytöt ja niiden mekaniikka jakaa tosi paljon mielipiteitä. On ylös ja alaspäin kallistuvaa, 3 suuntaan kallistuvaa, kokonaan sivulle kääntyvää, joustavasti vähän joka suuntaan kallistuvaa ja lista jatkuu pitkään. S1 ja S1-R malleihin on kuitenkin päätetty asentaa 3 suuntaan kallistuva ”takapaneeli”.

Muistikorttipaikkoja kummastakin kamerasta löytyy 2 kappaletta (XQD ja SD UHS-II). Oletan, että XQD korttipaikka on lisätty pääasiassa suuribittivirtaisten videotiedostojen ja tallennusvarmuuden takia.

Säänkestävyyttä on julkaisussa erikseen korostettu -10 °C pakkasasteen kestävyydellä. Se mitä tämä tarkoittaa käytännössä jää nähtäväksi.

Panasonic S1 & 24-105 mm f/4.0 @ f/11, 1/60s ja ISO 100. Kamerassa esituotantofirmware. Kuva Matti Sulanto.

Peilittömien kameroiden aatelia videokuvauksessa

Panasonic on tuonut markkinoille jo pitkän aikaa peilittömiä Micro Four Thirds -kameramalleja, joiden videokuvausominaisuudet ovat saaneet kilpailijat hikoilemaan. MFT-järjestelmä kuitenkin asettaa tiettyä rajotetteita kuvaukselle kennon pinta-alan ollessa huomattavasti kinokoon kameraa pienempi. Oli siis syytä olettaa, että video-orientoitunut käyttäjäkunta toivoi paljon myös uusilta S1 ja S1-R kameroilta. Mielestäni kummatkin kamerat lunastavat odotukset vaikka eivät olekaan täysin GH5:n tasolla.

Kameroiden video-ominaisuudet poikkeavat hieman toisistaan. S1 malli tallentaa UHD 4k30p videokuvaa koko kennolta ja UHD 4k60p kuvaa aps-c -rajauksella. S1-R taas kuvaa UHD 4K kuvaa 1.09 rajauskertoimella pixel-binning-tekniikalla.

Lisäksi ainakin S1-malli tarjoaa valmiiksi hidastettua 150p/180p kuvaa 1080p:llä ja APS-C-kertoimella.

Molemmista kameroista löytyy myös:

  • Lukittava HDMI-portti
  • Kuuloke ja mikrofoniportit
  • HEVC-videokodekit

Panasonic kertoo myös, että erikseen S1 kameraan ostettavalla päivityksellä (päivityksen julkaisuajankohta myöhemmin tänä vuonna 2019) kuvaaja saa käyttäänsä 10bit tiedostot ja V-login.

Putkiedivalot muodostavat valopalloja
Panasonic S1 & 50 mm f/1.4 @ f/1,4, 1/60s ja ISO 250. Kamerassa esituotantofirmware. Epäterävän alueen piirto näyttää erittäin hyvältä. Kuva Matti Sulanto.

Julkaistut L-kiinnitteiset objektiivit

Syyskuussa 2018 Photokinassa Panasonic, Leica ja Sigma löivät hynttyyt yhteen ja kertoivat kehittävänsä yhdessä järjestelmää Leican suunnitteleman L-mountin ympärille. Vuonna 2014 Leican julkaisemaan SL-kameramalliin on julkaistu jo useita Leican objektiiveja, mutta käyttäjäkuntaa rajoittaa vielä toistaiseksi varsin tyyriit 5000€ ja sitä suuremmat hintalaput.

Panasonic julkaisi uusien kameramalliensa yhteydessä myös kolme uutta L-bajonettiin sopivaa objektiivia.

  • 24-105 mm f/4.0
  • 50 mm f/1.4
  • 70-200 mm f/4.0
Panasonic 24-105 mm ja 50 mm -objektiivit
Kuva: Matti Sulanto

Kolmesta objektiivista itseäni kiinnostaa eniten normaaliobjektiiviksi kutsuttava valovoimainen 50mm f/1.4. Ymmärrän, että jokaiselle pitää olla jotain, mutta jotenkin mielessäni olisin odottanut edes kahta valovoimaista objektiivia julkaisun yhteydessä. Perinteisen 50 mm polttovälin optiikka Panasonicilta ei kuitenkaan houkuttele lompakkoa lähemmäs 3000$ lähtöhinnallaan. En kuitenkaan usko, että Sigman ART-sarjaa tarvitsee odotella L-mountille kovinkaan kauan. Siinä missä Leican objektiivit tunnetaan brändistä, laadusta ja hinnasta, Sigman objektiivit tunnetaan terävyydestä ja kovasta hinta-laatusuhteestaan.

Isot kiitokset Matti Sulannolle tuoreista kuvista suoraan Barcelonan julkistustilaisuudesta. Tilatkaa hänen tubekanavansa, niin olette heti hermolla, kun hän postaa omat ensituntumansa uutuuksista

Kategoriat Uutiset

Kirjoittaja:

Taavi Hölttä on valokuvaaja Jyväskylästä, joka nauttii kaikesta kuvaamisesta jossa pääsee tutustumaan ihmisiin. Vaikka sosiaalisuus on tärkeä osa Taavin valokuvaamista, pitää hän suuresti myös maisemakuvaukseta. Henkilöitä kuvatessa ympäristö onkin monesti tärkeä osa kuvan tarinaa. Uudeksi kiinnostuksen kohteeksi Taaville on myös tullut videokuvaus.

0 kommenttia “Panasonic S1 ja S1-R on julkaistu

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *