Panasonic LUMIX S PRO 50mm F1.4 kokemuksia

Panasonicin mallistosta löytyy kirjoitushetkellä kolme kinokennolle suunnattua objektiivia. Kaksi f/4-aukkoista zoom-objektiivia sekä loppukeväästä Valovuodon testipenkkiin saapunut Lumix S Pro 50mm f/1.4. Panan ajatukset uuden kinojärjestelmänsä kanssa vaikuttaisi olevan samat kuin Canonilla, eli peli avataan laadukkailla ja suurikokoisilla objektiiveilla. Nämä lasit pelaavat erinomaisesti yhteen kookkaiden S1- sekä S1R-runkojen kanssa.

Rakenne

Panan uusi 50-millinen on järkälemäinen. Sen halkaisija on 90 mm, pituutta löytyy 130 mm ja lisäksi se on 955 gramman massallaan painavin automaattitarkenteinen normaaliobjektiivi mitä millekään kinojärjestelmälle on saatavilla (vrt. Canon RF 50/1.2 L 950 g ja Sigma 50/1.4 Art 815 g). 

Objektiivin rakenne herättää luottamusta, sillä se tuntuu erittäin vahvasti panssaroidulta. Lisäksi sen automaattitarkennus on hoidettu sisäisesti, jolloin etulinssi ei liiku tarkennusetäisyyden muuttuessa. Objektiivista löytyy kaksi liikkuvaa osaa: aukkorengas ja tarkennusrengas. Tarkennusrenkaaseen on ympätty tarkennuskytkin, ja käsitarkennusmoodin voi kytkeä päälle vetämällä tarkennusrenkaasta “liikkuvat taakse”. Tarkennusrenkaan alta paljastuvat tarkennusetäisyyden näyttävät merkinnät.

Objektiivin mukana toimitetaan molemmat tulpat, kookas vastavalosuoja sekä suojapussukka.

Käytettävyys

50-millinen S-sarjan normaaliobjektiivi tarkentaa 1.4-reikäiseksi objektiiviksi erittäin sähäkästi. Osumatarkkuus on hyvällä tasolla ja objektiivi on käytännössä äänetön. Canonin RF 50/1.2 L -objektiiviin verrattuna tarkennus on selvästi nopeampi ja tarkennusmoottorin ääni pienempi. Kasvot tunnistuvat S1R:n kanssa hyvin kun molemmat silmät ovat näkyvissä ja kuvataan vaakatasossa, mutta osumatarkkuus heikkenee kun kuvataan ylä- tai alakulmista. Kasvot löytyvät vaakakuvasta muutaman metrin etäisyydeltä (ks. oheinen kuva). Seuranta pysyy S1R-mallin kanssa kiinni kävelevässä ihmisessä ongelmitta, kunnes henkilö on niin lähellä, että hänen yläkroppansa täyttää vaakakuvan pystysuunnassa.

Jussi. Kasvotunnistuksen maksimietäisyys. S1R + S Pro 50/1.4 @ 50mm, ISO100, 1/2000 s, f/1.4, -1/3 EV.
S1R + S Pro 50/1.4 @ 50mm, ISO100, 1/1600 s, f/1.4, +1 EV.
Marietta (rajattu kuva). S1R + S Pro 50/1.4 @ 50mm, ISO100, 1/100 s, f/1.4, +1/3 EV.

Käsitarkennusrenkaan tuntuma on erinomainen, mutta tarkennus on toteutettu focus-by-wire -tyyppisesti. Objektiivin tarkennusrengas ohjaa tarkennusmoottoria, eikä kytkentä linsseihin ole mekaaninen. Tarkennus toimii onneksi lineaarisesti ja lisäksi se on mahdollista säätää kiihtyväksi mikäli joku sellaista jostain syystä haluaa. Myös aukkorenkaan tuntuma on hyvä. Rengas naksahtelee 1/3 aukon välein ja esimerkiksi Sonyn GM-sarjalle vastakkaisesti A-vaihtoehdon (aukko säädetään kamerasta) vierestä löytyy suurin kuvausaukko f/1.4 ja f/16 on vasta aivan toisessa äärilaidassa.

Objektiivi ei sisällä kuvanvakaajaa, mutta omassa käytössäni S1R-rungon vakaaja auttoi noin kaksi aukkoa vakaajattomaan elämään verrattuna.

Jouluvaloja. S1R + S Pro 50/1.4 @ 50mm, ISO800, 1/30 s, f/2.8, +2 EV.
S1R + S Pro 50/1.4 @ 50mm, ISO100, 1/320 s, f/2.8, +2/3 EV.

Kuvanlaatu

Objektiivin terävyys on erinomainen kuvan keskiosassa heti täydestä aukosta lähtien. Paras laatu saavutetaan aukoilla f/2.8-5.6. Kuva on käyttistä aina f/16 asti, mutta tällöin kuva on keskialueella pehmeämpi kuin täydellä aukolla f/1.4. Nurkat ovat selkeästi keskiosaa pehmeämmät ja niissä paras laatu saavutetaan aukkolukujen f/4-8 alueella. Arvosteltu objektiivi oli vasemmasta laidasta hiukan terävämpi kuin oikeasta, mutta ero on erittäin pieni. Kokonaisuutena arvioiden objektiivin terävyys on erittäin hyvä ja käytännössä lasia ei tarvitse himmentää saadakseen lisää terävyyttä.

S1R + S Pro 50/1.4 @ 50mm, ISO800, 1/40 s, f/1.4, -1/3 EV.

Panan normaalilasin epäterävän alueen piirto on todella maukasta. Sipulia ei juurikaan esiinny ja kuvan laita-alueilla näkyy hiukan pyörteistä kissansilmäefektiä. Epäterävän alueen valopalleroissa ei ole näkyviä ääriviivoja ja kokonaisuus on erittäin pehmeä. Vaikeissa olosuhteissa objektiivi tuottaa selvästi rauhallisemman epäterävän alueen kuin esimerkiksi Pana-kuvaajia mahdollisesti kiinnostava Sigman 50 mm Art -objektiivi (ks. esim. vertailukuvien oikea ylälaita).

S1R + S Pro 50/1.4 @ 50mm, ISO100, 1/2000 s, f/1.4, -1/3 EV.
Sony A7 III + Sigma 50/1.4 Art @ 50mm, ISO100, 1/2000 s, f/1.4, -4/3 EV.

Kuvissa esiintyy hienoista pitkittäistä kromaattista aberraatiota (LoCA) aina aukolle f/4 asti, mutta siitä ei ole haitaksi asti. Poikittaista kromaattista aberraatiota (CA) ei esiinny kuvissa automaattisen korjauksen jälkeen lainkaan.

LoCA (100% suurennos). S1R + S Pro 50/1.4 @ 50mm, ISO100, 1/400 s, f/1.4, +3/2 EV.

Objektiivin suorituskyky vastavaloon kuvatessa on hyvä ja kontrasti pysyy hyvänä vaikka kuva-alalla tai sen reunan ulkopuolella olisikin joku kirkas valo. Häikäisevistä valoista syntyy muutamia kirkkaita valopalleroita, mutta kokonaisuudessaan heijastukset ovat kohtuullisen maltillisia. Objektiivi ei piirrä himmennettynä selkeäreunaisia tähtikuvioita.

Linssiheijastuksia. S1R + S Pro 50/1.4 @ 50mm, ISO6400, 1/13 s, f/5.6, -1/3 EV.

Vinjetointia esiintyy jonkin verran, mutta sitä voi vähentää noin aukon verran himmentämällä suurimmalta aukolta f/1.4 aukolle f/4. Tämän jälkeen himmentäminen ei juurikaan vaalenna nurkkia suhteessa kuvan keskiosaan. Täydellä aukolla kuvatessa objektiivin tuottama kuva oli silmämääräisesti noin 1/3 aukon hämärämpi kuin f-arvo antaa olettaa. Tämä ilmeni siten, että kun verrattiin kuvia samalla herkkyydellä aukkolukujen ollessa f/1.4 ja f/2, piti valotusaikaa pidentää samanlaisen kirkkauden saavuttamiseksi vain 2/3 aukkoa objektiivin himmennyksen jälkeen.

Objektiivin tuottamassa kuvassa ei esiinny juurikaan tynnyri- tai tyynyvääristymää.

S1R + S Pro 50/1.4 @ 50mm, ISO100, 1/400 s, f/5.6.
Sanni. S1R + S Pro 50/1.4 @ 50mm, ISO800, 1/200 s, f/4, +1/3 EV.

Loppusanat

Panasonicin uuden S-järjestelmän (L-kiinnitys) ensimmäinen kiinteäpolttovälinen objektiivi on erinomainen pelinavaus. Se kamppailee tiukasti parhaan automaattitarkenteisen normaaliobjektiivin paikasta suunnilleen saman hintaisen Canonin RF 50/1.2 L:n kanssa. Panan lasi tarkentaa nopeammin, on hiljaisempi ja sisältää täysin sisäisen tarkennuksen, mutta Canonin lasi tarjoilee puolestaan aavistuksen pehmeämpää epäterävän alueen piirtoa suuremman aukkonsa takia.

S-sarjalaisen Lumixin tärkein kilpakumppani lienee myöhemmin julkaistava Sigman 50/1.4 Art -objektiivi. Panan putki on testattua FE-kiinnityksen lasia laadukkaampi tuote useimmilla osa-alueilla. Optista ja mekaanista huippulaatua ei kuitenkaan saa halvalla, sillä 50-millinen Lumix on hinnaltaan melkein nelinkertainen Sigmaan verrattuna, mikäli Sigman L-kiinnityksen versio seuraa FE-objektiivin hintaa.

Sofie. S1R + S Pro 50/1.4 @ 50mm, ISO100, 1/400 s, f/1.4.

Panan uusi normaaliobjektiivi ei sovellu kevyttä järjestelmää haikailevalle, vaan on tarkoitettu kuvaajalle kuka arvostaa erinomaista optista laatua, nopeaa automaattitarkennusta sekä panssaroitua rakennetta. Objektiivin hinta on artikkelin kirjoitushetkellä noin 2650€.

Tarkemmat tiedot voi käydä katsomassa valmistajan tuotesivulta.

Suuret kiitokse Jussille, Marietalle, Sannille ja Sofielle malleilusta!

Kategoriat Laitearviot

Kirjoittaja:

Ville on Jyväskylän oma poika ja pehmeän luonnonvalon ystävä. Hänen sydäntään lähellä ovat muoto- ja muotikuvaus sekä häiden dokumentaarinen taltiointi. Ville toimii myös aktiivisesti paikallisen valokuvaaja- ja malliryhmän toiminnan kehittämisen parissa. Löydät hänet Instagramista käyttäjänimellä @villekotimaki.

1 kommentti “Panasonic LUMIX S PRO 50mm F1.4 kokemuksia

  1. Leican L-kiinnityksen vastaava F1.4 valovoimainen linssi taitaa tosin (kokemukseni mukaan) olla vieläkin painavampi ja optisesti parempi, mutta kiitos perusteellisesta artikkelista!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *