Kolaroin Mavic Pro -kuvauskopterini ensimmäistä kertaa, kun olin omistanut laitteen noin puoli vuotta. Vaikka kopteri on pakattu täyteen tekoälyä ja eteen- ja alaspäin suuntaavat sensorit varoittavat lähetyvästä tuhosta, ei ollut mahdotonta lentää pusikkoon esimerkiksi sivuttain. Täysin tavallisesta syöksylaskusta ei kuitenkaan ollut kyse, koska suurimman vahingon aiheutin minä itse repimällä kopterin puskasta samalla irroittaen yhden ”roottorikäsistä” johtoineen päivineen.
Kantapään kautta opittuna kannattaa vilkuilla kopterin sijaintia tarkkaan sommitellessa kuvaa monitorin näytöltä, koska kamera näyttää vain edessä päin olevat uhat. Suosittelen myös ottamaan aina dronen rungosta kiinni, kun se on jumittunut jonnekin.
Päätin laittaa fyysisesti pahoinpidellyn lapataksini kuntoon, koska ilmakuvauksesta innostuneena en enää osanut olla ilman. Pienellä googletuksella kävi ilmi, että rikkoutuneet kopterit korjataan DJI:n omassa toimipisteessä Hollannissa. Sekin kävi ilmi, että kopterin korjaaminen itse ei ole täysin mahdotonta, mutta täystuholta välttyäkseni halusin korjauttaa rakkaan lapataksini valmistajan omassa putiikissa.
Prosessi lähti käyntiin DJI:n nettisivuilta vikailmoituksen muodossa. Syötin järjestelmään kopterin tiedot ja kuvailin sattuneen tuhon määrää. Syytä kysyttäessä myönsin itse aiheuttaneeni kaiken enkä syyllistänyt kopteria. DJI saattaa maksaa korjauskustannukset, jos kopteri on ottanut ohjat omiin käsiinsä ennen rikkoutumista. Systeemiä ei kannata alkaa huijaamaan, sillä kopterin lentotiedot tarkistetaan aina, jos vika langetetaan kopterin niskoille.
Tiedot täytettyäni sain yhteenvedon, jossa oli kaikki listaamani tiedot ja käsittelynumero. Numeron avulla kopterin huoltotilannetta pystyi seuraamaan DJI:n nettisivujen kautta. Lomakkeen ohjeistuksen mukaisesti sain parin päivän päästä UPS-lähettiyritykseltä sähköpostin, jonka ohjeilla sain järjestettyä noudon kotioveltani.
Enää täytyi vain etsiä pahvilaatikko, pehmustetta ja kiinnittää tulostettava rahtikirja tiiviisti teipillä laatikon pälle. UPS-mies haki pakatun kopterini seuraavana päivänä.
Vierähti muutama viikko ja sain sähköpostiini kuvauksen korjauksen tarvittavista toimenpiteistä, osista ja hinnan korjaukselle. Maksettuani tietojen mukaisesti vaaditun summan DJI:n sivuilla kopteri eteni korjausvaiheeseen.

Viikon päästä maksusuorituksesta availin pahvilaatikkoa, josta loisti – suureksi ihmetyksekseni – täysin bränikkä kopteri uudella sarjanumerolla. Tästä pääteltynä DJI:n huolto toimii varmaan niin, että maksusuorituksen jälkeen asiakkaalle lähetetään heti uusi kopteri. Vanha kopteri korjataan ja annetaan seuraavalle prosessin nopeuttamiseksi. Tai viedään jätepuristimeen.
Korjaus DJI:n omassa huollossa mahdollistaa maksullisen DJI Care Refresh -palvelun käyttöönoton, jos sellaista ei ole vielä tehnyt. Palvelu korvaa kaksi rikkoutunutta kopteria vuoden ajanjaksolla lisämaksusta alkuperäisen palveluhinnan päälle.
En koskaan ostanut DJI Care Refresh -palvelua, mutta korjauksen jälkeen se olisi ollut taas mahdollista. Hyvä kysymys onkin, että kuinka kannattavaa on ostaa noin sadan euron vakuutuksenomainen palvelu ja maksaa sata euroa uudesta kopterista sen rikkoutuessa, kun tässäkin tapauksessa korjauskustannukset jäivät reilusti alle 200 euron. Toisaalta tuho voi olla joskus niin mittava, että kopteria ei elvytetä parilla uudella osalla.
Tiivistettynä kopterin korjauksesta jäi tosi positiivinen fiilis, kaikki toimi kuten luvattiin ja korjaushinta oli mielestäni kohtuullinen.
Onpa kiva kuulla käytännön kokemus – juurikin pitäisi oma Mavic Pro huollattaa. Kiitos!
Kiitos kaimaani!
JEP….TOSIAANKIN KIVA KUULLA. Itse ostin pro 2:n ja netin kautta ostin DNA: verkkokaupasta refressin, mutta nyt on ongelma miten saan sen aktivoiduksi 48 tunnin sisällä. En ymmärrä mistä saan koodin jolla homma etenee. Jos aika menee ylitse 48 tunnin, niin luulen että oli hukkaostos se DNA:n kauppa. Oletin että DNA:lta tulee se koodi melkein heti maksettuani ostoksen.
Eipä ole kuulunut.
Minulla uusi Mavic Pro Platinum lähti lapasista. Yritin saada laskeutumaan ennen puiden oksistoa, mitta härpäke vaan jatkoi nousuaan sillä seurauksella, että osui puun oksiiin ja putosi alas. Molemmat takajalat rikki, sekä myös runko. Lähetin UPS:illa toimintakertomus saatteena. Viikon kuluttua tuli positiivinen vastaus:
”Dear Customer,
After testing and diagnosing your product, DJI will provide you with the free repair service. The repair is expected to be finished in 2 to 3 working days, then the product will be sent back to you.
Click REPAIR PROGRESS INQUIRY for the detailed damage information.
Remark: WARRANTY: Crash damage. No liquid damage. Props cw defect. Left rear motor arm defect. Right rear motor arm defect. Middle frame module defect. Upper cover defect. warranty FLY016 Date: 20/07/2019 SN: 08RDF9KP0101CG 1. The aircraft worked in GPS mode; 2. Flight Time T=855 s, Relative Height H=4 m, Distance to Home Point D=19 m, remote signal lost in short distance, and RTH was triggered; 3. Flight Time T=873 s, Relative Height H=15 m, Distance to Home Point D=18 m, the RC still cannot reconnect to the aircraft and it crashed during RTH. Conclusion: No pilot fault. Warranty is suggested.”
Not pilot fault, eli hienosti DJI tunnustaa myös oman virheensä.
Hattua nostaen hyvästä palvelusta.
Korjaus olisi muuten maksanut alle satasen!
Mavic Mini, tuo takuu maksaa 39e ja se korvaa vuodessa kaksi uutta kopteria. Ensimmäinen maksaa 40e ja toinen 49e, eli todellakin hyvä ottaa ko. vakuutus/palvelu.