Hasselblad X1D

Kiinalaisomistuksessa oleva pitkät perinteet omaava ruotsalainen Hasselblad tunnetaan nykyisin enimmäkseen järkälemäisistä ja viimeisen päälle laadukkaista muoti- ja mainoskuvaukseen suunnatuista peilijärkkäreistä. Valovuodon testiin saapunut Hasselin malliston uusin tulokas X1D erottuu Hasselbladin muista kameroista huomattavasti pienempänä ollen samalla maailman ensimmäinen peilitön keskikoon järjestelmäkamera.

Digimaailmassa keskikoon järkkärillä tarkoitetaan kameraa jonka kenno on pinta-alaltaan suurempi kuin mitä perinteinen full frame -kenno (36mm x 24mm). Tyypillisin digikeskarien kennokoko on noin 44 mm x 33 mm ja suurimmillaan kennon koko yltää aina 54mm x 40 mm asti.

Rakenne ja käyttöliittymä

Testattu 4116-malli eroaa harmaa-mustasta perusmallista siten, että se on väritykseltään kokomusta oranssia laukaisupainiketta lukuun ottamatta. Kamera tuntuu kädessä erittäin jämäkältä ja sen minimalistinen tyyli miellyttää allekirjoittanutta todella paljon. Keskikokoisille käsille sopiva kahva on kumipäällysteinen ja sen muoto tuo mieleen oman D750:n kahvan. Runko on koneistettu yhdestä metallipalikasta ja toimii samalla jäähdyttimenä laitteen elektroniikalle.

Kameran akku uppoaa rungon pohjaan eikä erillistä luukkua ole. Yhdessä akussa riittää omassa käytössäni virtaa noin 350-400 kuvan verran. Laite kuumenee selvästi kuvatessa. Varmistimme maahantuojan kanssa valmistajalta, että kamera on roiskevesi- ja pölysuojattu vaikka asiaa ei ole erikseen ohjekirjassa mainittu.

Designin minimalismi jatkuu myös käyttöliittymän suunnittelussa, sillä kamerassa on suhteellisen vähäinen määrä erilaisia hallintapainikkeita. Etusormelle ja peukalolle löytyy omat rullat, joiden tuntuma on hyvä. Peukalorulla on minun otteelleni hiukan liian lähellä laitteen laitaa. Rullien lisäksi rungon päältä löytyy perinteinen PASM-valintakiekko, joka uppaa näppärästi painamalla rungon sisään eikä näin ollen pyörähdä vahingossa. Valintakiekosta löytyy myös kolme valintaa käyttäjän omille asetuksille: täysautomaattitila, videotila sekä nopea tila. Nopeassa tilassa etsin ja live view eivät ole käytössä, sillä suljin on valmiiksi kiinni valotusta varten.

Laukaisimen ensimmäinen puoliväliin painallus herättää laitteen unilta ja toinen painallus aktivoi takanäytön live view -tilan, jos kamera ei ole naaman edessä. En oikein saanut hyvää tuntumaa kameran laukaisimeen ja välillä puolivälin löytäminen oli vaikeaa, joten vahinkolaukauksia sattui melko usein.

Osa kameran napeista toimii sekä näpäytyksellä että pohjassa pitämällä. Tällöin yhden napin alle saadaan enemmän toiminnallisuutta. Esimerkiksi kameran yläosan tarkennusnappia näpäyttämällä vaihdetaan käsitarkennustilan (laukaisinnappi ei aktivoi tarkennusta) ja automaattitarkennuksen välillä, kun pohjassa pitämällä päästään vaihtamaan tarkennuspisteen paikkaa. Kyseinen logiikka on hiukan sekava ja käytössä tuli vaihdettua useaan otteeseen tarkennustilojen välillä, vaikka tarkoitus oli vaihtaa vain tarkennuspistettä. Myös virtanappi toimii vain pohjassa pitämällä, mutta mielestäni perinteinen kytkin on parempi ratkaisu. Silloin kamerasta tietää onko se päällä ilman että katsoo takapaneelin valoja.

Kameran käynnistäminen yllätti allekirjoittaneen täysin, koska se kestää noin 7-8 s. Olen tottunut siihen että vehjettä voi huoletta naksutella päälle ja pois vahinkolaukausten välttämiseksi, mutta X1D:n kanssa sitä ei tee kovin mielellään. Hasseli toimii välillä muutenkin hiukan verkkaisesti eikä siksi sovellu nopeaa reagointia vaativaan kuvaukseen.

Äijälänranta. Hasselblad X1D, XCD 3,2/90MM, f/16, 102 s, iso 800.

Rungon takapaneelissa on erinomainen kosketusnäyttö, joka reagoi täppäilyyn hyvin. Kuvien yksityiskohtien tarkastelu hoidetaan samaan tapaan kuin kännyköillä eli kahdella sormella joko lähentämällä sormia tai vetämällä niitä erilleen. Systeemi toimi käytännössä aika kivasti ja näytöltä oli helppo tarkistaa tarkennuksen osuminen.

En ole kovin monella peilittömällä kameralla kuvannut, mutta X1D:n sähköetsin näytti oikein hyvältä. Pikseleitä on riittävästi, mutta viivettä laitteen liikkeen ja etsinkuvan välillä on jonkin verran ja esim. Olympuksen E-M1 Mk.2 toimii tässä suhteessa merkittävästi nopeammin. Etsin näyttää tarvittaessa valotuksen esikatselun, mutta reaaliaikaista histogrammia tai ylivalotuksen varoitusvärejä ei saa näkyviin. Varoitusvärien puuttuminen on harmillista, sillä oikean valotuksen löytäminen on huomattavasti helpompaa niiden avulla. Toivottavasti asia korjataan tulevissa firmispäivityksissä.

Hasselblad X1D, XCD 3,2/90MM, f/3.2, 1/160 s, iso 800. Malli: Julia T.
Hasselblad X1D, XCD 3,5/45MM, f/3.5, 1/160 s, iso 800. Malli: Julia T.

Tarkennusta helpottamaan kamerasta löytyy koko etsinkuvan suurennos sekä terävyysalueen korostus (focus peaking). Suurennosmoodi suurentaa pienen alueen etsinkuvasta ja suurennoksen voimakkuutta voi säätää. Suurennusmoodi toimisi paremmin kaksiosaisena siten, että samalla näkisi sommittelun sekä alueen mihin tarkennetaan. Terävyysalueen korostuksen toleranssi oli suht väljä, ja sitä olisi mukava pystyä muuttamaan. Korostus toimi pääosin oikein hienosti. Erityisesti pidin siitä, että tarkennuksen apuvärit olivat toiminnassa myös automaattitarkennuksen kanssa. Etsimen saa käynnistettyä viemällä kasvot kameran lähelle.

Välillä runkoa piti hiukan siirrellä kasvojen edessä, koska etsin ei meinannut lähteä käyntiin. Kuvan ottaminen pimentää etsimen hiukan pidemmäksi aikaa mihin olen tottunut esimerkiksi aiemmin mainittujen D750 ja E-M5 Mk.2 -kameroiden kanssa.

Hasselblad X1D, XCD 3,5/45MM, f/3.5, 1/500 s, iso 800.

Objektiivit ja automaattitarkennus

Sain kameran mukana kaksi objektiivia, joiden polttovälit ja aukot ovat 90/3.2 sekä 45/3.5. Lasit vastaavat kuvakulmaltaan sekä syväterävyydeltään karkeasti 74/2.6 sekä 37/2.9 putkia full frame -järjestelmässä. Molemmat objektiivit ovat erittäin jämäkkää tekoa ja käsitarkennukseen käytettävä kuminen iso tarkennusrengas on hyvän tuntuinen. Objektiivit noudattavat ulkoisesti hyvin minimalistista linjaa, eikä niiden kyljissä ole mitään merkintöjä tarkennusetäisyydelle tai syväterävyysalueelle. Syväterävyyden merkintä on tietysti vähän hankala toteuttaa, koska se riippuu mm. kuvan lopullisesta katselukoosta. Tarkennusetäisyys olisi kiva olla näkyvissä esimerkiksi Zeissin Batis-objektiivien tapaan pienen digitaalisen näytön avulla.

Käsitarkennus on focus by wire, eli tarkennusrengas ei ole suoraan yhteydessä linssiryhmiin, vaan sitä käytetään tarkennusmoottorin ohjaamiseen. Tuntuma on ihan kohtuullinen, vaikka yleisesti pidän enemmän perinteisestä käsitarkennuksesta. 90 mm objektiivin pituus pysyy vakiona tarkennettaessa, mutta 45 mm lasi muuttaa pituuttaan hiukan. Molempien objektiivien mukana tuli metalliset vastavalosuojat, jotka napsahtavat paikalleen hiukan epävarman oloisesti. Käytössä vastavalosuojat eivät koskaan irronneet paikaltaan.

Hasselblad X1D, XCD 3,2/90MM, f/8, 1/400 s, iso 100. Malli: Riina A.
100% suurennos yksityiskohdista. Hasselblad X1D, XCD 3,2/90MM, f/8, 1/400 s, iso 100. Malli: Riina A.

X-järjestelmän kaikki objektiivit sisältävät keskussulkimen, jonka avulla rungon kokoa on saatu hiukan ohuemmaksi ja salamalaitteet toimivat kaikilla suljinajoilla. Suljinaikaa voi säätää suoraan kamerasta välillä 1/2000 s – 60 min, ja lisäksi mukana on perinteinen BULB-moodi. Pitkissä valotuksissa näyttöön ilmestyy laskuri, joka näyttää näppärästi jäljellä olevan valotusajan määrän.

Objektiivit tarkentavat hiukan hitaanpuoleisesti. Tarkennusmoottorit pitävät selvästi erottuvaa ääntä, joka muistuttaa Nikonin runkojen ruuvimoottoria. Molempien objektiivien tarkennus toimi hyvässä valossa erittäin luotettavasti, ja osumatarkkuus oli hyvä myös päivällä sisätiloissa. Kuvasin noin viitisen sataa ruutua joista alle 10 % meni ohi suhteellisen vähäisessä valossa (90mm, 1/100, f/3.2, iso800). Pidän tätä erittäin hyvänä tuloksena, koska syväterävyys oli näissä kyseisissä kuvissa parin sentin luokkaa.

Kameran automaattitarkennus ei sisällä mitään älyä tai muita hienouksia, vaan valittavana on ainoastaan kertatarkennus valittuun tarkennuspisteeseen. Tarkennuspisteen voi valita lähes koko kuva-alalta joko kosketusnäyttöä tai sormirullia käyttäen.

Hasselblad X1D, XCD 3,2/90MM, f/5.6, 1/125 s, iso 800.

Kuvanlaatu

Molemmat testatut objektiivit ovat optisesti erittäin kovalaatuisia, ja himmentämistä tarvitaan enimmäkseen syväterävyyden kasvattamiseksi vaikka takana on 51 megapikselin kenno. 45 mm objektiivin terävyys kasvaa jonkin verran himmennettäessä, mutta 90 mm lasi oli erittäin terävä heti täydestä aukosta lähtien.

Hasselblad X1D, XCD 3,5/45MM, f/5.6, 1/500 s, iso 100.

Molempien objektiivien himmeninlehdet (8 kpl) ovat suorat, mikä näkyy hiukan kulmikkaina bokeh-palleroina epäterävyysalueella. Hiukan yllättävästi myös täydellä aukolla kuvattuna suorat himmenninlehdet erottuivat selvästi epäterävyysalueella. Läpiterävään maisemakuvaan tämä sopii erinomaisesti, sillä molemmat lasit piirtävät hämäräkuvauksessa erittäin näyttävät ja terävät tähdet pistemäisten valonlähteiden paikalle. Molempien objektiivien epäterävän alueen piirto on muuten luonteeltaan rauhallinen ja neutraali, vaikka epäterävän alueen kirkkaisiin osiin saattaa piirtyä hiukan ääriviivarakennetta. Varsinaisiksi bokeh-koneiksi kumpaakaan lasia ei voi sanoa, koska niiden valovoima on varsin maltillinen f/3.2 tai f/3.5 kinokoon f/1.4 putkiin verrattuna. Arvioisin että maksimiterävyys saavutetaan aukkojen f/8 ja f/11 välimaastossa.

Hasselblad X1D, XCD 3,2/90MM, f/3.2, 1/200 s, iso 200. Malli: Emma L.

X1D:n kenno on kooltansa 44 mm x 33 mm, ja resoluutiota löytyy noin 51 megapikseliä. Kenno on Sonyn valmistama ja kestää helposti parikin aukkoa valotuksen nostoa jälkikäsittelyssä. Puhkipalamista kannattaa varoa, koska kirkkaita yksityiskohtia ei ole mahdollista palauttaa. Kameran automatiikka varoittaakin herkästi ylivalotuksesta, ja toimii näin ollen kennon ominaisuuksien kanssa hyvin yhteen. Kennon perusherkkyys on iso 100, ja sitä voi nostaa yhden aukon välein aina lukemaan iso 25600 asti. Herkkyyden säätö on mahdollista antaa kameran valittavaksi, mutta tällöin pisintä suljinaikaa ei pysty muuttamaan. Automatiikka valitsee suljinajan suuruudeksi noin 1/polttoväli. Kohinoiden osalta herkkyysominaisuudet ovat silmämääräisesti noin 2/3 aukkoa edellä omaa D750-kameraani alle iso 1600 herkkyydellä. Korkeammilla herkkyyksillä ero kuroutuu umpeen.

Hasselblad X1D, XCD 3,2/90MM, f/3.2, 1/80 s, iso 800. Malli: Emma M.
100% suurennos yksityiskohdista. Hasselblad X1D, XCD 3,2/90MM, f/3.2, 1/80 s, iso 800. Malli: Emma M.

Kuvanlaatu on perusherkkyydellä huikea; yksityiskohtia sekä dynamiikkaa löytyy ja ihon sävyt toistuvat hienosti. RAW-kuva on Lightroomin perusasetuksilla kontrastiltaan loiva, mutta se toimii erinomaisena lähtökohtana kuvankäsittelyyn. Kennon edessä oleva alipäästösuodin ei ole kovin voimakas, ja joissakin tilanteissa kuvat saattavat kärsiä lievästä moiré-ilmiöstä. Moiré on onneksi helposti korjattavissa esimerkiksi Lightroomilla. Muutamissa korkean herkkyyden (is6400 ja yli) kuvissa alivalotus vaikutti kuvan väreihin viemällä niitä häiritsevästi magentan suuntaan koko kuva-alalta. Lightroomin kohinanvaimennustoiminto kadottaa yksityiskohdat selkeästi nopeammin kuin D750-rungolla. RAW-kuvia on ladattavissa esimerkiksi DPReviewin artikkelissa.

Hasselblad X1D, XCD 3,5/45MM, f/11, 1/320 s, iso 6400. LR CC (2015.12) kohinanvaimennuksen oletusasetukset.

Loppusanat

Kokonaisuutena pikku-Hasselista jäi ihan positiivinen vaikutelma. Kuvien laatu ja laitteen rakenne eivät jätä paljoakaan toivomisen varaa. Kameraa vaivaa kuitenkin pieni viimeistelemättömyys, mikä näkyy esimerkiksi satunnaisena jumitteluna ja hiukan puutteellisena automatiikkana. Testatut lasit olivat rakenteeltaan ja kuvan laadultaan erittäin korkealaatuisia, mutta hintaansa nähden valovoimaltaan hieman vaatimattomia. Kameraa voi kuitenkin käyttää erittäin vapaasti salamakuvauksessa, koska objektiivit sisältävät keskussulkimen.

X1D on studiossa kuin kotonaan, mutta lisäksi se on kooltansa sellainen mitä jaksaa kanniskella mukana myös reissussa. Kamera soveltuu parhaiten kuvaajalle jolla ei ole kiire, ja joka arvostaa erinomaista kuvanlaatua.

Kiitokset upeille malleille Emma M (Kansikuva), Julia T, Riina A ja Emma L!

Valmistajan tuotesivusto.

Kategoriat Laitearviot

Kirjoittaja:

Ville on Jyväskylän oma poika ja pehmeän luonnonvalon ystävä. Hänen sydäntään lähellä ovat muoto- ja muotikuvaus sekä häiden dokumentaarinen taltiointi. Ville toimii myös aktiivisesti paikallisen valokuvaaja- ja malliryhmän toiminnan kehittämisen parissa. Löydät hänet Instagramista käyttäjänimellä @villekotimaki.

0 kommenttia “Hasselblad X1D

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *