Nikon D700 etsin.

Etsin on eilispäivää

Aina silloin tällöin Internetissä ja painetuissa valokuvausoppaissa törmää ajatukseen, että kuvan sommittelu etsintä käyttäen olisi jotenkin ylivertainen tapa ja toivottavaa.

Viimeistään nyt vuonna 2018 tämä ajatusmalli on hyvä korjata. Mielestäni etsimeen kannattaa turvautua ainoastaan poikkeustilanteissa. Takanäytöltä kuvaaminen on useimmissa tilanteissa luovempi, ergonomisempi ja sosiaalisempi tapa käyttää kameraa.

Nikon D700 takaa ja optinen etsin.

Luovemmalla tarkoitan sitä, että takanäytöltä kuvaamalla kuvauskorkeuden vaihtelu on helpompaa kuin etsimen kanssa. Etenkin kääntyvällä näytöllä ruohonjuuritaso, vyötärön taso ja koripalloilijaperspektiivi ovat kaikki yhtä helposti saavutettavissa. Etsimellä nämä vaativat sekä tetsaamista, että kiipeilyä.

Tästä päästäänkin suoraan ergonomiaan. Kaikki muut, paitsi oman silmän tasolta tapahtuva kuvaus on takanäyttöä käyttäen ergonomisempaa kuin perinteisellä etsimellä. Perustelut ovat samat kuin edellisessä kappaleessa.

Näytöllä sommitellessaan valokuvaaja ei myöskään katoa piiloon kameransa taakse. Näin ollen hänen on helpompi säilyttää kontakti kuvattavaan. Mittaetsimien yhteydessä puhutaan monesti siitä, että kuvaaja näkee tilanteen myös rajauksen ulkopuolella. Pienen extra-siivun sijaan takanäytöltä kuvaava kuvaaja pystyy tarkkailemaan ympäristöään herkeämättä, koska hänen ei tarvitse tyytyä etsimen tarjoamaan putkinäköön.

Ovatko kaikki valokuvaajat sitten aiemmin olleet väärässä suositellessaan etsimellä tapahtuvaa sommittelua? Eivät suinkaan, eikä tämä muutos olekaan tapahtunut yhdessä yössä. Ennen vanhaan etsimellä kuvaamista puolsi posken tarjoama ylimääräinen tärähdystä estävä tukipiste, elävän etsinkuvan hitaampi tarkennus ja näyttöjen heikko valoteho.

Jussi Koskela kuvaa peilittömän kameran takanäytöltä.Jussi Koskela kuvaa kuiluetsimellä.

Kuiluetsin se vasta surkea keksintö onkin! Vertailukuvassa kuvausasento kuiluetsimellä ja modermilla takanäytöllä. Kuvat: Ville Kotimäki

Tänä päivänä kuvaajat pystyvät parempien kennojen ansiosta käyttämään korkeampia herkkyyksiä ja nopeampia valotusaikoja. Lisäksi kameroista löytyvät (kenno)kuvanvakaimet poistavat viimeisenkin huolen tärähtäneistä kuvista. Toisin sanoen kohteen liikkuminen on käytännössä suurempi huoli, kuin kuvaajan tärinästä johtuva epäterävyys.

Modermeilla kameroilla tarkennus tapahtuu suoraan kuvakennolta eikä valinta näytön ja etsimen välillä vaikuta lainkaan tarkennuksen toimintaan. Tilanne on kääntynyt itseasiassa päälaelleen ja itse kuvaan Canonin DPAF-tekniikkaa käyttävillä kameroilla ennemmin näytöltä kuin etsimeltä myös tarkennuksen suhteen.

Etsin ei kuitenkaan ole missään nimessä tarpeeton. Kuten alussa kerroinkin, sille on ehdottomasti paikkansa poikkeustilanteissa. Esimerkiksi armoton auringonpaiste voi laittaa kirkkaimmankin näytön polvilleen. Olen myös itse tykännyt, että etsimen kautta kuvatessa mallin on luonnollisempi katsoa suoraan kameraan, mikäli sellaista kuvaa on tarve tehdä.

Joka tapauksessa jos minun pitäisi valita kamera joko pelkällä etsimellä (sähköisellä tai optisella) tai näytöllä, niin valitsisin näytöllisen version ilman epäröintiä. Väitän myös, että useimpien kuvaajien ei tarvitsisi edes sijoittaa etsimelliseen kameraan.

Jos nyt iski halu ostaa vaikka kamera kääntyvällä näytöllä tai jotain muuta kuvaustavaraa, niin tämän linkin kautta Foto Monzaan ostoksille suuntaamalla tuet samalla Valovuotoa.

 

2 kommenttia “Etsin on eilispäivää

  1. Juhani Karvonen, uutiskuvaaja, eläkkeellä.

    Häätilaisuus on onneksi hyvin pieni osa ihmisen elämää. Tietenkin sillä on pitkäaikaisia vaikutuksia elämään, jossa on kyllä muutakin koettavaa ja kuvattavaa.

  2. Mikko Bergroth

    Jaa – odottakaas kun vanhenette ja tarvitsette lukulasit takanäytön katsomiseksi ja kaukolasit kuvattavan ja etsimen katsomiseksi!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *