APS-C:n ABC

Ville kirjoitti taannoin mielenkiintoisen artikkelin kennon koon vaikutuksesta kuvanlaatuun. Kennokoko on taas tapetilla, koska Fuji julkaisi vähän aikaa sitten erinomaisen oloisen APS-C kennollisen X-T3:n ja Sigmalta tuli Photokinassa 56mm f/1,4 -objektiivi niin ikään Sonyn APS-C -kennoisiin kameroihin. Molemmat ovat erittäin laadukkaan oloisia laitteita ja hinnaltaan huomattavasti kinokoon vermeitä halvempia.

Näistä innostuneena ajattelin luoda pienen katsauksen tämän hetken APS-C -koon kiemuroihin. Alkuun pieni kertaus mainitusta Villen artikkelista. On siis näin, että suurempi kennokoko mahdollistaa  teknisesti laadukkaamman kuvan. Lisäksi suurempi kenno vaatii samaan rajaukseen suurempia polttovälejä ja tämä helpottaa taustan sumentamista.

APS-C:n tapauksessa sekä kohinassa, että taustan muhjuisuudessa eroa kinokokoon syntyy noin yhden aukon verran. Polttoväli taas kerrotaan 1,5:llä. Toki kinokenno on noin aukon edellä myös dynamiikassa, mutta siinä ero erinomaisen ja erinomaisen välillä on pieni ja harvoja käyttäjiä käytännössä koskettava.

Näin ollen esimerkiksi mainittu Sigman 56mm 1,4 tuottaa kohinan, rajauksen ja syväterävyyden osalta samanlaisen kuvan, kuin kinokoon 84mm f/2,1 -objektiivi.

Mutta hetkinen, eihän f/2,1 -objektiivi ole enää tänä päivänä erityisen pimeä, päinvastoin. Sen kanssa pärjää itse asiassa aika pimeissäkin luolissa. Olen kuvannut häitä ties minkälaisissa tunnelmavaloissa Olympuksen f/1,8 -objektiiveilla, jotka vastaavat kinomaailmassa f/3.6:a. Niilläkin pärjää yllättävän pitkälle ilman salamaa. Lisäksi aiemmin mainittu Sigma vastaa suurin piirtein myös kooltaan kinokoon teoreettisia f/2,1 -laseja. Itseasiasssa se on kaupoilla olevia 85mm f/1,8 -objektiiveja pienempi!

Kokovertailussa X-T3 & 56mm 1,2 vs. Sony A7 III & 85mm 1,4 vs. Sony A7 III & 85mm 1,8. APS-C:n 1,2 ja kinokoon 1,8 tuottavat suurin piirtein samanlaista kuvaa ja ovat myös saman kokoisia. Kuva: Camerasize.com

Tästä päästään siihen, että mikäli kuvaaja ei tunne tarvitsevansa kinokoon f/1,4 -laseja, hän voi periaatteessa valita myös APS-C -pohjaisen järjestelmän ja ostaa sille f/1,4 -optiikkaa. Tällöin lopputulos on suurin piirtein vastaava, kuin että hän ostaisi kinokoon rungon ja f/1,8 -optiikkaa. Hintaero näiden ratkaisujen välillä riippuu myös ostettavien objektiivien laadusta.

Huippulaadukas APS-C:n f/1,4 -optiikka maksaa enemmän, kuin halpis kinokoon f/1,8. Toisaalta taas esimerkiksi Sigman C-sarja on todella edullista ja Internetin mielestä myös laadukasta optiikkaa. Teen tähän pari esimerkkilaskelmaa käyttäen Foto Monzan tämän hetkisiä (syyskuu 2018) hintoja. Ostoskoriin laitoin yhden laadukkaan rungon ja 3 kiinteää objektiivia. Esimerkkilaitteistot kumpuavat omista kuvaustottumuksistani.

Fuji (APS-C):

  • Fujifilm X-T3 – Musta Runko
  • Fujinon XF 16mm / f1,4 WR – X-mount
  • Fujinon XF 35mm / f1,4 – X-mount
  • Fujinon XF 56mm / f1,2 – X-mount
  • 4056 €

Sony FE (Kino)

  • Sony Alpha a7 III – A7 III runko
  • Sony FE 28mm F2
  • Sony Sonnar T* FE 55mm F1.8 ZA
  • Sony FE 85mm F1.8
  • 4282 €

Sony E (APS-C)

  • Sony A6500 runko
  • Sigma SE 16mm F1.4 DC DN Contemporary
  • Sigma 30mm F1.4 DC DN Contemporary
  • Sigma 56mm f/1.4 DC DN Contemporary (hinta arvioitu)
  • 2633 €

Nämä kaikki ratkaisut tuottavat teknisesti melko samanlaista kuvaa. Objektiivien piirroissa on eroa siten, että Sonyn 28 mm ei ole muun poppoon tasolla. Muuten kaikkien piirto on omien kokemuksieni ja muiden tekemien testien perusteella vähintään hyvällä mallilla, ja ne ovat siten vertailukelpoisia.

Valovoiman suhteen on hyvä muistaa, että aukko ei kerro aivan kaikkea objektiivin kyvystä välittää valoa ja sitä merkitäänkin erikseen t-arvolla. Näin ollen ero kuvien valotuksen välillä saattaa olla hieman suurempi tai pienempi riippuen siitä, että kuinka paljon kussakin t-arvo eroaa f-arvosta.

Hinnoissa on eroa. Sonyn uusi perus (mutta erinomainen) kinokoon runko on noin 800 € APS-C maailman lippulaivoja kalliimpi. Objektiivien hinnat taas vaihtelevat jonkin verran. Fujin lippulaivaoptiikka on hinnakasta, Sonyn kinokoon hinta- ja laatuhaitari on laaja, kun taas Sigmoissa on todella kova hinta/laatusuhde.

APS-C -järjestelmien haasteena peilikameroiden aikakaudella on ollut Canonin ja Nikonin rajoittunut tahto tehdä niille järkeviä optiikoita. Molempien APS-C järjestelmät ovat olleet olemassa iät ja ajat eikä niille ole vieläkään saatavilla tolkullista sarjaa kiinteäpolttovälisiä optiikoita. Nikonin ja Canonin uusien järjestelmien APS-C ratkaisuista ei ole vielä oikein tietoa. Canonilla on oma EOS-M -mountti, joka ei ole yhteensopiva uuden EOS-R -järjestelmän kanssa. Nikonin APS-C ratkaisusta on toistaiseksi vain huhua.

Lisähuomautuksena Canonin APS-C:n polttovälikerroin on hieman pienemmän kennon takia 1,6. Samaten eroa kohinassa on marginaalisesti enemmän muiden APS-C -kennojen eduksi. Muilla valmistajilla myös APS-C laseja voidaan käyttää kinokoon rungoissa siten, että runko rajaa kuva-alaa, mutta Canonilla EF-S -objektiivit eivät sovi EF-runkoihin.

Laadukkaiden ja valovoimaisten APS-C -objektiivien puute tahtoo vaivata myös Sonyn E-mounttia, mutta onneksi Sigma ja muut kolmannen osapuolen valmistajat täyttävät tätä aukkoa. Fujin objektiivivalikoima sen sijaan on erinomainen tarjoten eri valovoimia ja hintaluokkia lähes kaikille polttoväleille.

Zoomeissa tilanne on hieman kiinteäpolttovälisiä synkempi. Ne ovat APS-C -maailmassakin monesti f/2,8 -aukkoisia, jolloin ne vastaavat kinokoossa n. f/4 -zoomeja. Luonnollisesti molemmista kennokoista löytyy myös nopeampia kiinteäpolttovälisiä objektiiveja, joita voi vertailla samoilla alussa mainituilla kertoimilla. Esimerkiksi Fujin tuleva XF33mm 1.0 vastaa kinokoossa 49,5 mm f/1,5 -objektiivia.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että mikäli kuvaaja ei aio hankkia kinokoolle f/1,4 -objektiiveja esim. hinnan tai koon takia, niin hänen kannattaa vilkuilla myös APS-C -järjestelmiä.

Tällä hetkellä vaikuttaa siltä, että APS-C leirin parhaat rungot maksavat vähemmän, kuin kinokoon saman sukupolven perusmallit. Näin ollen APS-C:llä saattaa saada samaan rahaan tai halvemmalla esimerkiksi parempia video-ominaisuuksia, nopeampaa sarjakuvausta tai tarkemman etsimen kuvanlaadun kuitenkin pysyessä samana.

Mihin suuntaan sitten kallistutkaan, niin osta järjestelmäkamerasi Foto Monzasta.

Ostamalla tuotteita linkin kautta tuet Valovuoto-sivuston toimintaa ja ehkäiset lukukokemusta häiritseviä mainosbannereita. Valovuoto kiittää tuestasi!  

 

Kategoriat Mielipide

Kirjoittaja:

Jussi on keskisuomalainen henkilö- ja hääkuvaukseen erikoistunut valokuvaaja. Hänellä on vuosien kokemus kamera-alan bloggaajana. Lisäksi hän on vieraillut kouluttajana mm. JAO:n valokuvauksen tutkintolinjoilla ja pitänyt useampia omia työpajoja.

0 kommenttia “APS-C:n ABC

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *